Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, december 09, 2006

Bijzondere gebeurtenis

 
Maandag in de krant! Posted by Picasa 70 jarige bruiloft in loon op Zand

Het echtpaar Theo Nieuwenhuijs (95) en Maria Lindner (94), Molenwijck 220, Loon op Zand, zijn morgen 70 jaar getrouwd.

“Ik ben geboren in Overveen en kom uit een gezin van 10 kinderen. Allemaal meisjes. En mijn man, Theo, is geboren in Haarlem en was de oudste van de 12 kinderen, 5 jongens en 7 meisjes”, vertelt Maria., “Ik wilde naar het gymnasium maar van mijn vader moest ik naar de HBS. Maar omdat mijn cijfers zo slecht waren belandde ik op een kostschool in Harderwijk”, aldus Theo. Volgens zijn vrouw heeft het paar elkaar leren kennen op een feestje in Amsterdam. Het was liefde op het eerste gezicht. Ze kregen verkering, maar Theo werd uitgezonden naar Surabaja, om de zakelijke belangen van zijn vader te behartigen. Voordat Maria naar Surabaja afreisde is ze op 14 november per volmacht (met de handschoen) getrouwd. “Ik wilde niet dat ze tijdens de reis een vrijgezel tegenkwam”, vertelt Theo lachend. In Surabaja kreeg het echtpaar binnen één jaar twee zonen. “Ze zijn nu 61 en 62 en zijn al lang grootvader”, vertelt Maria. In maart 1942 vond de invasie van de Japanners plaats in Indië. Banken werden gesloten en mannen en oudere jongens van Europese afkomst werden afgevoerd naar concentratiekampen. Theo werd krijgsgevangene gemaakt en het echtpaar werd in aparte kampen ondergebracht. De belevenissen staan Maria nog op het netvlies. Ze heeft haar indringend verhaal toevertrouwd aan het papier. Wonderwel vonden ze elkaar na de oorlog terug en gingen ze in 1948 in het plaatsje Santpoort wonen, waar ze nog een dochter die nu 57 is en een zoon die nu 51 is kregen. Theo kon weer aan de slag in het bedrijf van zijn vader waar hij zijn werkzame leven verder doorbracht. Twintig jaar geleden kwamen ze naar loon op Zand. “Ik heb het lang tegen proberen te houden, want ik vond het maar niets, maar uiteindelijk zijn we toch maar verhuist. Maria is erg te spreken over het wonen in de serviceflat: “Je kunt niks beter bedenken. Het is hier heerlijk”. Als het een beetje weer is fietst Theo nog door het dorp. Op de vraag hoe je zo oud kunt worden en gezond blijven is het advies simpel: “gewoon doorleven en de rest gaat vanzelf! ” Het echtpaar, heeft de bruiloft afgelopen zondag samen met hun vier kinderen, 9 kleinkinderen en 9 achterkleinkinderen bij een van de kinderen thuis gevierd