Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

dinsdag, april 17, 2007

Ook "versleten"muzikant is welkom

Door Jan in 't Groen

Elke vrijdagochtend zet Gerian Ammerlaan(47), in de Gildenbond in Kaatsheuvel stoelen klaar voor de muzikanten van het seniorenorkest. “Ik ben met mijn 47 jaar geen WAO’er of AOW’er, maar beschouw het maar als vrijwilligerswerk”, vertelt ze met een brede lach op haar gezicht. Het plezier straalt ervan af. “Het is een aandoenlijk groepje. Er staat één dirigent voor, en er zitten er nog acht in het orkest”, vertelt ze. De dirigent, de Oisterwijker Nico Haneveld is een oude bekende. “Hij is bij de teloorgang van de drie Kaatsheuvelse harmonieën met twaalf mensen doorgegaan, en nu heeft Kaatsheuvel een prachtige harmonie”, legt penningmeester Kees Mutsaers uit. Haneveld speelt zelf mee.“ Ik ben een soort Andre Rieu. Ik geef aanwijzigen en schaaf hier en daar wat bij”. Het orkest telt momenteel 17 leden. “De camping is onze grootste vijand, er zijn er altijd wel een paar met vakantie. Daarom liggen we in de maanden juli en augustus stil”, aldus oprichter Christ Donders, die wat later binnenkomt. Volgens hem is het orkest een zelfstandige vereniging. De leden komen niet alleen uit Kaatsheuvel, maar ook uit De Moer, Loon op Zand, Sprang-Capelle en Waalwijk. “Eigenlijk is het een regio-orkest en moeten we er wat leden bij hebben, zodat we een dubbele bezetting hebben”, legt Kees Stravens uit. “Om bij ons orkest te komen spelen hoef je hoeft niet oud te zijn. Versleten is ook goed!”, grapt hij. Het repertoire van het orkest is breed. Het bestaat uit marsen, Oostenrijkse muziek en dansmuziek. “Groeten uit Kaatsheuvel” en “De Evergreenmars” van opa J.P. Bisselink staan ook op het programma. De nummers worden niet alleen in het juiste tempo, maar ook zuiver gespeeld. “Ik vind jullie druk vandaag”, merkt de dirigent op”. Het oudste lid van het stel, Cor Donders(83), voelt zich zichtbaar aangesproken: “Dat kan niet, want ik heb mijn mond nog niet opengedaan, en ik zweet als een paard”, klinkt het enigszins verontwaardigd. Tijd dus voor koffie. Het bijkletsen wordt ruimschoots ingehaald tijdens de pauze. Volgens het bestuur gaat het orkest na de zomervakantie optreden in bejaardentehuizen en zit er mogelijk een klapstoelenconcert in de buitenlucht. “Het gaat ons puur om het plezier en de gezelligheid”, aldus Mutsaers, terwijl de muzikanten weer hun plaats innemen en er vrolijk op los blazen.