Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, juli 23, 2008

Man van Down Under terug in Kaatsheuvel

KAATSHEUVEL - Ondanks de aangename temperatuur van ongeveer 21 graden zit Australiër Oswald 'Ossie' van Mosselveld (65) met een dikke jas en vest op de paardenkar.

Hij is hier voor een lange vakantie en de reden dat hij door Kaatsheuvel rijdt, is het bezoek aan zijn geboortedorp. Nederland bevalt hem prima: "I love Holland".

Met het weer is hij niet zo gelukkig. Dat is ook niet zo gek als je beseft dat Van Mosselveld uit een land komt waar de minimale temperatuur 25 graden is. "'s Zomers kan het in Australië in de schaduw zelfs 45 graden worden", vertelt hij. En het klimaatverschil tussen de Outback en onze duinen gaat Ossie niet in de koude kleren zitten.

In 1950 vertrok hij op 7-jarige leeftijd met zijn ouders Gijsbertus van Mosselveld en Annie Bisselink en zeven broers en zussen richting Down Under, zoals zoveel Europeanen in die tijd. Hij is sinds zijn vertrek naar Australië niet meer in Nederland geweest. "Het hoefde ook niet zo van mij", vertelt hij. "Maar na wat aandringen van familie in Nederland ben ik toch maar gegaan. En het bevalt me prima." Ossie heeft inmiddels al familieleden bezocht en is in Amsterdam, Volendam en Enkhuizen geweest. Van al die plaatsen verzamelt hij speldjes en zet die op zijn geelgroene pet, de kleuren van Australië.

Tijdens de tocht met paard en wagen door zijn geboortedorp, op uitnodiging van een familielid, weet hij zich nog enkele plaatsen te herinneren. Zoals zijn ouderlijk huis op de hoek van de Peperstraat, tegenover de voormalige bioscoop van Smits. En een sigarenwinkeltje aan de Marktstraat, de straat waar ook zijn grootouders woonden. Ineens herinnert hij zich: "Als kleine jongen liep ik op een dag, met mijn jongere broertje, te voet van Kaatsheuvel, via Loon op Zand, naar Tilburg. Toen we bij het kapelletje aan de Kasteellaan in Loon op Zand kwamen, begon het al aardig donker te worden. We pakten ieder een kaars uit de kapel en liepen verder", vertelt hij. "Na 58 jaar voelde ik me nog steeds schuldig dat ik die kaars had gepakt zonder te betalen." Die schuld heeft hij nu ingelost door een paar euro achter te laten in het kapelletje.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Persoonlijke reactie:

Lieve man die Oswald Is al verschillende malen op VVV kantoor geweest bij mij, heb hem goed kunnen helpen.
Rare stekkers hebben ze in Nederland/Australie. In heel Kaatsheuvel verkopen ze geen Wereldstekkers hij had alle winkels gehad. Ik heb hem uit "armoe" naar Waalwijk moeten sturen.

24 juli, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Wereldstekkers?
Die verkopen ze bij de action.

24 juli, 2008  
Anonymous Anoniem said...

Bedankt voor de tip.
Jacky

25 juli, 2008  
Anonymous Anoniem said...

En bij de boerenbond, maar daar alleen bij de kampeerspullen, dus in de zomer.

28 juli, 2008  

Een reactie posten

<< Home