Supermarktboulevard kan echt in Kaatsheuvel
in
Kaatsheuvel’ Het plan voor een grote
supermarktboulevard in Kaatsheuvel wordt serieus onderzocht.
Een groep ondernemers ziet kansen om veel meer winkelend publiek te trekken als alle supermarkten naast elkaar gevestigd zijn en niet, zoals nu, verspreid door het dorp.
Nu lopen gesprekken met de supermarkten Albert Heijn, EmTé, Jumbo, Aldi en Lidl over het plan voor zo’n speciale boulevard. „Ze hebben zéker niet meteen nee gezegd”, weet wethouder Henk van Komen (Gemeentebelangen). „Er wordt echt serieus over gepraat.”
Een speciale regiegroep buigt zich over de toekomst van het kernwinkelgebied in Kaatsheuvel.
Meerdere ondernemers zijn betrokken bij dit project voor een aantrekkelijker winkelgebied. In januari komen ze naar buiten met hun plannen voor onder meer thema- en funshoppen, het ‘nieuwe winkelen’ en het versterken van de keukenboulevard.
Een van de opvallendste ideeën is de ontwikkeling van een supermarktboulevard in de omgeving van de huidige EmTé, aan de rand van het Kaatsheuvelse winkelgebied. Een plek met veel parkeerruimte, waar veel mensen op af moeten komen.
Wethouder Van Komen ziet ook kansen. „Onze supermarkten blijken nu al grote publiekstrekkers”, stelt hij. „Het zijn goed toegankelijke supermarkten waar gratis geparkeerd kan worden. Meer dan 30 procent van de omzet komt al van buiten Kaatsheuvel.” Een grote supermarktboulevard trekt wellicht nog meer winkelend publiek, zo is het idee.
Volgens Van Komen hoeft zo’n straat vol supermarkten geen moordende onderlinge concurrentie te betekenen. „Ieder heeft zijn eigen doelgroep. Je hebt nu al mensen die altijd naar de Lidl of altijd naar de Albert Heijn gaan. Anderen kiezen steeds voor andere supermarkten vanwege de aanbiedingen. Met een boulevard zit alles bij elkaar.”
Het is wel een hele operatie. De supermarkten moeten allereerst bereid zijn te verhuizen. Daar lopen nu ook gesprekken over. Het plan slaagt alleen als álle supermarkten echt op één plek komen te zitten.
Misschien is er zelfs nog wel ruimte voor de komst van een zesde supermarkt.„Volgend jaar moet blijken of het plan kans van slagen heeft”, stelt Van Komen. Het duurt daarna naar verwachting nog wel drie tot zeven jaar voordat de supermarktboulevard in Kaatsheuvel echt een feit is.
De regiegroep pleit ook voor een algehele zondagopenstelling in een toeristisch-recreatieve gemeente als Loon op Zand. De supermarkten in Kaatsheuvel lopen daarbij waarschijnlijk voorop. Zij willen volgend jaar al iedere zondag open kunnen. Het college wil gehoor geven aan die wens, ondanks groot verzet van een groep kleine winkeliers.
Donderdag neemt de gemeenteraad een definitief besluit over de uitbreiding van het aantal koopzondagen.
Een groep ondernemers ziet kansen om veel meer winkelend publiek te trekken als alle supermarkten naast elkaar gevestigd zijn en niet, zoals nu, verspreid door het dorp.
Nu lopen gesprekken met de supermarkten Albert Heijn, EmTé, Jumbo, Aldi en Lidl over het plan voor zo’n speciale boulevard. „Ze hebben zéker niet meteen nee gezegd”, weet wethouder Henk van Komen (Gemeentebelangen). „Er wordt echt serieus over gepraat.”
Een speciale regiegroep buigt zich over de toekomst van het kernwinkelgebied in Kaatsheuvel.
Meerdere ondernemers zijn betrokken bij dit project voor een aantrekkelijker winkelgebied. In januari komen ze naar buiten met hun plannen voor onder meer thema- en funshoppen, het ‘nieuwe winkelen’ en het versterken van de keukenboulevard.
Een van de opvallendste ideeën is de ontwikkeling van een supermarktboulevard in de omgeving van de huidige EmTé, aan de rand van het Kaatsheuvelse winkelgebied. Een plek met veel parkeerruimte, waar veel mensen op af moeten komen.
Wethouder Van Komen ziet ook kansen. „Onze supermarkten blijken nu al grote publiekstrekkers”, stelt hij. „Het zijn goed toegankelijke supermarkten waar gratis geparkeerd kan worden. Meer dan 30 procent van de omzet komt al van buiten Kaatsheuvel.” Een grote supermarktboulevard trekt wellicht nog meer winkelend publiek, zo is het idee.
Volgens Van Komen hoeft zo’n straat vol supermarkten geen moordende onderlinge concurrentie te betekenen. „Ieder heeft zijn eigen doelgroep. Je hebt nu al mensen die altijd naar de Lidl of altijd naar de Albert Heijn gaan. Anderen kiezen steeds voor andere supermarkten vanwege de aanbiedingen. Met een boulevard zit alles bij elkaar.”
Het is wel een hele operatie. De supermarkten moeten allereerst bereid zijn te verhuizen. Daar lopen nu ook gesprekken over. Het plan slaagt alleen als álle supermarkten echt op één plek komen te zitten.
Misschien is er zelfs nog wel ruimte voor de komst van een zesde supermarkt.„Volgend jaar moet blijken of het plan kans van slagen heeft”, stelt Van Komen. Het duurt daarna naar verwachting nog wel drie tot zeven jaar voordat de supermarktboulevard in Kaatsheuvel echt een feit is.
De regiegroep pleit ook voor een algehele zondagopenstelling in een toeristisch-recreatieve gemeente als Loon op Zand. De supermarkten in Kaatsheuvel lopen daarbij waarschijnlijk voorop. Zij willen volgend jaar al iedere zondag open kunnen. Het college wil gehoor geven aan die wens, ondanks groot verzet van een groep kleine winkeliers.
Donderdag neemt de gemeenteraad een definitief besluit over de uitbreiding van het aantal koopzondagen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home