Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, januari 24, 2008

Coolegem neemt na 18 jaar afscheid Loonse raad

KAATSHEUVEL - Na achttien jaar Lijst Loon op Zand neemt Els Coolegem (60) vanavond afscheid van de Loonse gemeenteraad. Ze blijft nog wel actief voor de partij. "Je moet weten wanneer je houdbaarheidsdatum aan het verstrijken is", zegt de doorgewinterde politica.

Coolegem werd 22 jaar geleden door Hans Waijers, die toen nog bij Lijst Loon op Zand zat, gevraagd om bij de club te komen. Coolegem begon zich in het politieke bedrijf te interesseren en ze deed volop mee. Maar een half jaar voor de verkiezingen van 1990 kwam de klap: twee prominente leden van haar partij, Moonen en Waijers, stapten over naar het CDA. "Dat gun ik geen mens, want van de een op de andere dag heb je niemand meer".

Enkele mensen van Lijst Loon op Zand besloten om toch door te gaan en er werd een nieuwe lijst samengesteld. "Tegen de voorspellingen in werden Wil Ligtenberg en ik gekozen in de raad", vertelt ze. "Ik heb het vak zelf geleerd, want we waren een paar indringers. Onze collega's waren niet zo collegiaal. Want als je een club vertegenwoordigt die van de kaart geveegd zou worden, ben je niet populair."

De vaste bezoekers van de raad kennen Coolegem als kort en zakelijk. "Mijn spreektaal kan niet iedereen bekoren. Ik draai er niet omheen", vertelt het raadslid. In de jonge, huidige raad, herkent ze zichzelf. "Ze hebben net zo weinig geduld als ik toen ik begon. Er zijn erbij die denken 'Ik ga het hier even veranderen', net als ik destijds dacht." Coolegem zou graag zien dat het college knopen sneller doorhakt. "Mensen willen resultaten." Over de nederlaag tijdens de laatste verkiezingen, zegt ze: "Die heeft meerdere oorzaken. De bezuinigingen betroffen uitsluitend de portefeuille van Wil Ligtenberg. Bovendien slaagden we er niet in onze kiezers duidelijk te maken hoe wij de ombouw van de N261 en aansluiting daarvan op het dorp Loon op Zand zouden aanpakken. Ons devies was de verkeersdruk uit het centrum te weren. Het verkeerscirculatieplan met diverse varianten lag al in de la. Anderen hebben daar garen bij gespind. Maar we komen terug", klinkt het stellig.

door Jan in ‘t Groen : Brabants Dagblad