Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, september 24, 2008

'Schikt het': er is leven na de wao

KAATSHEUVEL - De Kaatsheuvelse Liesbeth van der Kaa start deze maand in haar woonplaats met workshops bloemschikken. Ook kan de klant er terecht voor een bruidsboeket of een rouwstuk.

Op het eerste oog lijkt dat niet heel bijzonder, maar Van der Kaa zat jaren in de wao. Zij keert nu midden in het arbeidsproces terug, met een eigen onderneming.

Van der Kaa (56) werkte jarenlang als adviseur werk en inkomen bij het CWI, het vroegere arbeidsbureau. Maar op een bepaald moment stortte ze in en kwam ze uiteindelijk in de wao terecht. "Ik kon mensen niet meer als mens behandelen. Er werd niet naar de naam van de cliënt gevraagd maar naar het sofinummer. Daar knapte ik op een gegeven moment helemaal op af."

Een psycholoog hielp haar er weer bovenop te komen. Die vroeg haar op een bepaald moment of ze hobby's had. " Ik heb altijd al iets met bloemschikken gehad en dus zijn we gaan onderzoeken of ik van mijn hobby mijn beroep kon maken". Dat lukte.

Een try-out met buurtgenoten bleek een doorslaand succes. Vandaar dat Van der Kaa hoge verwachtingen heeft van haar zakelijk avontuur. De eerste workshop vindt vermoedelijk binnen een maand plaats. "Ik studeer aan het Boerma Instituut in Aalsmeer, het walhalla van de bloemsierkunst. Deze maand hoop ik mijn diploma te behalen. Zonder diploma ga ik niet aan de gang", zegt Van der Kaa.

Voor een workshop van één avond rekent ze ongeveer 25 euro, exclusief materialen. "Ik maak ook bruidsboeketten en rouwstukken op bestelling. De klant krijgt daardoor een exclusief product."

Mensen die wekelijks een vers bloemstuk willen hebben, kunnen een abonnement afsluiten. Ook biedt het bedrijfje de mogelijkheid om kinderfeestjes te houden. "In plaats van naar de bakker te gaan om broodjes te bakken, kunnen ze bij mij een leuk bloemstukje maken."

De workshops en kinderfeestjes worden gegeven in de woonkamer van de 56-jarige Kaatsheuvelse. "Ik wil de mensen de warmte van een huiskamer bieden. Lekker kwebbelen met een kop koffie en tóch iets leren."

Van der Kaa benadrukt dat ze geen bloemenzaak begint: "Ik verkoop geen losse bloemen, alleen boeketten".

www.schikthet.com