Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, september 12, 2009

Loon op Zand maakt zich sterk voor N261 (D)


Loon op Zand ver­keert nog in onzekerheid over de grote verkeersplannen voor de N261. De gemeente weet nu in gro­te lijnen wat ze wil met het ver­keer in en rond het dorp Loon op Zand. Het is alleen de vraag of de provincie met dit plan instemt. Volgende maand is hier overleg over. „We gaan in ieder geval voor onze variant knokken”, aldus wet­houder Jacques Broeders (Gemeen­tebelangen). Het college voelt zich bij de onder­handelingen met de provincie ge­steund door de politiek in Loon op Zand. Wethouder Broeders kreeg hier donderdagavond de ge­wenste duidelijkheid over van de partijen in de raad. De toekomstige ombouw van de N261 ( Midden- Brabantweg), tus­sen Waalwijk en Tilburg, is een zeer ingrijpend project. De kern Loon op Zand krijgt een nieuwe ontsluiting op de N261, ten zuiden van het dorp. De gemeente wil meteen het vele sluipverkeer uit het kerkdorp weren. In de huidige voorkeursvariant van het college blijft de Horst van Kaatsheuvel richting Loon op Zand gewoon open. Verder ko­men er onder meer nieuwe wegen van de Bergstraat naar Hoge Steen­weg, en van de Kasteellaan naar de nieuwe ontsluiting op de N261. Bovendien krijgt ook het verkeer vanuit De Moer en Kaatsheuvel een snelle route naar de N261. Hiervoor moet wel de Heideweg flink aangepakt worden. Ook moe­ten enkele huizen aan de Berg­straat gesloopt worden. Het college schat dat het project de gemeente zo’n 6,8 miljoen euro gaat kosten. Dat is een stuk goed­koper dan andere varianten. De meeste partijen waren donder­dagavond zeer positief over de zo­geheten variant D. Met name bij de oppositiepartijen VVD en Pv­dA leefden nog wel veel vragen over de kosten van het project, en de eventuele gevolgen voor be­drijfsleven, toerisme en verkeer in het dorp. Maar de fracties wilden niet dwars voor het voorstel gaan liggen. Loon op Zand moet nu hopen op steun van de provincie. Het om­bouwplan van de N261 moet voor deze Loonse variant worden aange­past. Verder zal de provincie kij­ken of het plan de ‘droge natuurpa­rel’ niet te veel aantast. Volgens Broeders is de Loonse variant juist goed voor de natuur, omdat het na­tuurgebied rond de Klokkenlaan in dit plan gespaard blijft.