Winkelhart nog te rommelig
KAATSHEUVEL Het winkelhart in Kaatsheuvel kan en móet veel aantrekkelijker. De gemeente Loon op Zand ziet volop kansen, maar de ondernemers zelf moeten het voortouw nemen. Ambities zijn er in elk geval genoeg, zo blijkt uit de ontwikkelingsvisie Winkelhart Kaatsheuvel.
De gemeente heeft een ontwikkelingsvisie laten opstellen, waarin in grote lijnen staat welke kant ze met het Kaatsheuvelse winkelgebied op wil. Daarvoor heeft ze advies ingewonnen bij winkeliers en andere deskundigen.
De voorbereidingskosten zijn flink. De gemeenteraad wordt om een krediet van bijna een half miljoen euro gevraagd om het plan voor te bereiden en uit te voeren; 340.000 euro daarvan is overigens al uitgegeven, bijvoorbeeld voor grondaankoop. "De hoop was dat we de gemaakte kosten terug zouden halen bij marktpartijen", aldus wethouder Wim Aussems (Gemeentebelangen).
"Maar de tijden zijn veranderd. Ondernemers zijn voorzichtiger geworden." Bij de verdere ontwikkeling van de plannen wil de gemeente echter zoveel mogelijk van de al gemaakte kosten verhalen.
Volgens Aussems weten ondernemers nu wat de gemeente voor ogen heeft. "We willen geen postzegelplannetjes meer, maar echt een integraal plan voor het hele gebied. Als een marktpartij met zo'n goed uitgewerkt plan komt, kan die in Kaatsheuvel aan de slag."De gemeente zelf heeft nauwelijks eigendommen in het gebied, en is dus sterk afhankelijk van anderen. "Op dit moment zijn er nog geen concrete initiatieven voor het hele gebied", benadrukt Aussems.
Het winkelgebied heeft een aantal zwakke punten, luidt de conclusie in de visie die door Croonen Adviseurs is opgesteld. Op veel plaatsen laat de uitstraling te wensen over, is het rommelig en op sommige plekken is zelfs sprake van verwaarlozing. Het winkelhart heeft nu geen helder profiel. Volgens de gemeente is het belangrijk dat Kaatsheuvel een herkenbaar winkelgebied krijgt.
De Hoofdstraat blijft de winkelstraat voor de 'funshopper'. De Peperstraat moet een belangrijke verbinding worden tussen het winkelhart en het toekomstig Bruisend Dorpshart met z'n horeca en culturele voorzieningen. Het gebied ten noorden van de Hoofdstraat, grenzend aan bedrijventerrein De Kets, moet dé plek worden om gericht te winkelen; daarbij valt te denken aan supermarkten of zaken in wit- en bruingoed.
Het winkelgebied moet ook mensen trekken uit omliggende plaatsen, en toeristen.
Het gratis parkeren is daarbij een sterke troef. "Het is belangrijk om je te onderscheiden", aldus Aussems. "Daarbij kan gedacht worden aan een centraal thema, zoals keuken-koken-proeven. Kaatsheuvel staat al bekend om de vele keukenzaken. Het zou mooi zijn als in het centrum winkels komen met bijvoorbeeld kookspullen, streekproducten en ingrediënten. Daarna kunnen de bezoekers eten en proeven in het Bruisend Dorpshart." Dit plan valt of staat ook met initiatieven vande ondernemers zelf.
Een aantal plannen in de visie is snel te realiseren, zoals het verwijderen van de vele reclame-uitingen in de Kaatsheuvelse winkelstraten of het verfraaien van gevels. Andere ideeën nemen veel meer tijd in beslag, zoals de gewenste verhuizing van de Lidl en Albert Heijn richting de andere supermarkten.
De gemeenteraad neemt 23 juni een besluit over de ontwikkelingsvisie.Woensdag buigt eerst de commissie Fysieke Omgeving en Milieu zich nog over de plannen.
Bron: Brabants Dagblad
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home