Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, april 21, 2007

Risico op quad-ongeluk relatief groot

Door Joop van der Pol
Zaterdag 21 april 2007 - TILBURG / Kaatsheuvel - Behalve ontzetting heeft het ongeluk met de twee quadbestuurders donderdag op De Horst bij Kaatsheuvel ook enige opluchting teweeggebracht. Inwoners klagen al weken over quads die in groepjes de straten onveilig maken met hun weggedrag.

Twee quads botsten tegen elkaar toen een bestuurder plotseling remde terwijl de andere dat te laat in de gaten had. Een 19-jarige Kaatsheuvelnaar en een 23-jarige Tilburger raakten daarbij gewond."Misschien dat het nu wat beter wordt", hoopt een klant van de benzinepomp. Verkeersdeelnemers bevestigen met verve hoe quadrijders vaak opvallen door hun agressieve weggedrag. Soms mondt dat uit in regelrecht stuntwerk op de openbare weg. De bestuurders op hun sterke en wendbare voertuigjes gebruiken verkeersdrempels als springschans, rijden dwars over vluchtheuvels of trekken met lawaai de aandacht. Quads bestaan er in bromfietsuitvoering (max. 50 km per uur) en in zwaardere uitvoeringen die je alleen mag rijden met auto- of motorrijbewijs. Er zijn allerlei aanwijzingen dat het risico op ongelukken groter is dan gemiddeld bij andere voertuigen. Zo zijn slechts weinig verzekeraars bereid een verkeerspolis te sluiten voor een quad. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft geen cijfers over de risico's van quads, maar wel heldere opvattingen. Woordvoerder C. Schoon: "In absolute termen vormen quads niet zo'n groot probleem voor de verkeersveiligheid omdat er (nog) niet zo veel rijden. Maar lokaal kunnen ze zeker wel voor overlast zorgen". Schoon schreef in 2000 een onderzoeksrapport over open driewielers (trikes) en vierwielers, quads. Hij schatte het ongevalsrisico van een bestuurder een factor 10 hoger dan dat van een automobilist. "De rij-eigenschappen lijken weliswaar meer op die van een auto dan van een motorfiets, maar, schreef Schoon, 'door de smalle spoorbreedte is de zijwaartse stabiliteit gering'. Bij omslaan in een snelle bocht zou de quad eerder op de bestuurder landen dan een motor. De beste aanpak, luidde zijn advies, 'ís zo veel mogelijk te voorkomen dat de lichte voertuigjes op de weg komen'. Vanwege de Europese homologatie van de typegoedkeuringen zag de overheid zich genoodzaakt quads op de Nederlandse wegen toe te staan. Een woordvoerster van de politieregio Midden- en West-Brabant kan geen toename van incidenten met quads bevestigen. "Wel weet ik dat we de laatste maanden veelvuldig worden geconfronteerd met mini-bikes, heel kleine motorfietsjes die keihard over de straat gaan. Ze zijn niet toegestaan op de openbare weg, maar jongeren van 14, 15 jaar rijden er op. We nemen ze regelmatig in beslag. Maar een indruk van quads? Dan zou ik op mijn gevoel moeten afgaan, en dat doe ik liever niet."

Labels: