Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, september 27, 2007

“De beeldjes hielpen bij het rouwproces”

Door Jan in ‘t Groen

Hannie Bergmans- de Vries heeft een verzameling authentieke beeldjes van brandweermannen.

Kaatsheuvel – Midden in de huiskamer van Hannie Bergmans prijkt een grote herdenkingskast. Een beeldje van een reddende brandweerman met een kindje op zijn arm valt meteen op. Het gezichtje is tot in de perfectie afgewerkt. Hannie: “Dit zijn allemaal herinneringen aan mijn vader, Sjel de Vries, die in 1994 op 52 jarige leeftijd overleed. Ons pap zat overal op en aan. Hij was bij de brandweer, het Kaatsheuvels Volkstoneel en was een befaamd tonpraoter”, vertelt de dochter van Sjel. Wijzend naar de “redder”, begint ze te vertellen: “De inmiddels overleden beeldhouwer van de Efteling, Henk Smulders, zag een foto van mijn vader met een kindje op zijn arm. Enige tijd later had hij er een beeldje van gemaakt”. Ze vervolgt: “Onze familie had nauwe banden met de Efteling want opa speelde in de poppenkast van het park”. Het beeldje van de redder viel zo in de smaak dat Smulders nog enkele andere poppen, zoals Brammetje Blus, en de spuiter maakte. Omdat de collega’s van Sjel ook zo’n begeerd beeldje wilde hebben heeft Smulders er enkele bijgemaakt. “Vader heeft er meer weggegeven dan hij er verkocht heeft”, lacht Hannie. Toen in 1994 Sjel overleed stonden nog enkele beeldjes op zolder. “Ik heb me toen aangemeld bij de brandweer en ik heb de zoon van Smulders, die ook beeldhouder was gevraagd om de traditie van de beeldjes voort te zetten. “Dat heeft me enorm geholpen het verlies van vader te verwerken”. Geen enkel beeldje is hetzelfde. Ze zijn allemaal authentiek. De een heeft een blauwe riem, een andere een gele. Inmiddels is de zoon van Smulders ermee opgehouden en heeft Hannie een beeldhouwer in Breda gevonden die af en toe nog eens een beeldje maakt. “Maar de mallen zijn nagenoeg versleten, en dit zijn zo’n beeldjes de laatste uit de collectie”. Het is zeker niet haar bedoeling om ermee de boer op te gaan. “Wel krijg ik nog weleens een aanvraag van bedrijfsbrandweer die het als collectersitem wil hebben”. De prachtige beeldjes die worden steeds zeldzamer. “Ik kan wel nieuwe mallen laten maken, maar dat is de historie weg. “Ik ben er dus zuinig op”.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

kan je de foto er even bij zetten want in het brabantsdagblad stond ook een foto van Hannie Bergmans
met haar beeldjes erg mooie

Groetjes een trouwefan

27 september, 2007  
Blogger Kaatsheuvel said...

beeldrecht!

28 september, 2007  

Een reactie posten

<< Home