Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, september 21, 2007

Raad wil sanctie tegen kasteelheer

door Jan in ‘t Groen en Agnes de Goede

KAATSHEUVEL - De Loonse gemeenteraad wil dat het college van Burgemeester en Wethouders onderzoekt welke sancties er mogelijk zijn tegen de eigenaar van het Witte Kasteel in Loon op Zand als hij het monument laat verpauperen.

Kasteeleigenaar Wim de Pundert stelde deze week in het Brabants Dagblad dat hij baalt van de opstelling van de gemeente Loon op Zand. "De gemeente pest mij, dan pest ik terug. Ik houd het kasteel en laat het verloedereren. Die paar miljoen euro doen me niets."

Vorig jaar september kocht de ondernemer uit het Limburgse Horst het kasteel voor 4,4 miljoen. Hij wil het voor 3 miljoen opknappen om er vervolgens in te gaan wonen. Tot op heden heeft hij nog geen vergunning en kan dus niet beginnen met de werkzaamheden.

Volgens Els Coolegem (Lijst Loon op Zand) is de verloedering mogelijk al ingezet omdat het water in de gracht erg laag staat. Dit zou erg slecht zijn voor de fundering.

De Loonse PvdA wilde weten hoe dit hoog oplopende meningsverschil tussen gemeente en eigenaar uit de wereld geholpen kan worden. Volgens Wethouder Hans Waijers (CDA) is het voor het college een teleurstelling om dit soort berichten uit de krant te moeten vernemen. "Als u vraagt om sancties dan verwijs ik u naar de monumentenwet. Die geeft aan dat het verboden is om een monument te beschadigen. Dit geeft de gemeente de mogelijkheid op te treden."

Hij vervolgt: "Het bericht in de krant is van een dusdanige inhoud dat ik me alsnog heb laten verleiden om een extra poging in het werk te stellen om met de eigenaar in gesprek te komen."

Cees Grootswagers (CDA) wilde van de wethouder weten of er handhavend opgetreden wordt als de eigenaar niet in touw wil. Waijers: "Ik wil daar niet op vooruitlopen. Wij hebben een brief geschreven naar De Punderts zaakwaarnemer. Daarin hebben wij aangegeven dat wij in principe graag bereid zijn om op de meeste gestelde verzoeken mogelijkheden te creëren. Met dien verstande dat wij niet de enige zijn die beslissen."

Labels: