Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, maart 12, 2008

Mollercollege Kaatsheuvel: 'Kunst in de klas werkt inspirerend'

KAATSHEUVEL - De leerlingen van het Dr. Mollercollege in Kaatsheuvel willen meer kunst in de school. Liefst nog in de klas. Kunst zorgt voor rust en bevordert de concentratie, vinden ze.

Kunstenaars exposeren al regelmatig in de school. In het lerarengedeelte hangen momenteel werken van de Loonse kunstenares Sandra Verhoeven. Leerlingen zelf hebben in hun eigen ruimtes ook werk van henzelf hangen. Een gezamenlijk kunstwerk hangt prominent in de aula. "Daar kijken we heel vaak naar", vertelt Kim van den Abbeelen (15).

Vooral Mollercollege, geschreven in graffiti door Daryll Lee Maasland, oogst veel waardering. Volgens Verhoeven, die woensdagmiddag in haar atelier schilderlessen gaat geven aan jongeren, is de belangstelling voor kunst zeker onder de meisjes groot. De leerlingen zien duidelijke kwaliteitsverschillen tussen de abstracte werken van de kunstenares en hun eigen werk. "Veel uitgebreider en netter. Je kunt zien dat er langer over is gedaan", stelt Ivo Vastré (15) vast.

De leerlingen pleiten voor kunst in de klas: schilderijen, foto's en beeldhouwwerken. De schoolleiding heeft de leerlingenraad om advies gevraagd hoe de school gezelliger te maken is. "Kunst waarin we ook iets van onszelf herkennen, werkt inspirerend. We zouden onder leiding van een kunstenares moeten kunnen werken", vindt Anne Schoenmakers (14).

Volgens lerares beeldende vorming Noortje Trimbach groeit de belangstelling met de leeftijd. "Ze bouwen het op en ontwikkelen zo hun eigen stijl." Volgens haar zitten er op school wel een aantal talentjes. "Maar ik weet niet of ze daar ook echt mee aan het werk gaan." De lerares ziet wel wat in een samenwerking tussen een echte kunstenares en de leerlingen.

Directeur Jean Willems vindt kunst in de klas een uitdagend idee, maar wil het eerst eens laten bezinken.