Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

dinsdag, september 28, 2010

Efteling geplaagd door storingen

KAATSHEUVEL - De nieuwe Eftelingattractie Joris en de Draak is zondagmiddag gesloten omdat de draak lekte. Het is regelmatig raak in het attractiepark.
Twee weken geleden bleef de Python net na de start nog hangen. Op dat moment stond ongeveer de helft van de karretjes al op de steile helling naar boven. Iedereen kon de Python via de trap verlaten.

Aan dood ontsnapt
Drie jaar geleden zat de schrik er pas echt goed in. Toen ontsnapten twee bezoekers aan de dood tijdens een evacuatie van de achtbaan. Een treintje van de Python was op 23 meter hoogte blijven steken op de helling.

Door een inschattingsfout van een hulpverlener kwam het treintje plotseling weer in beweging. Een medewerker van de Efteling die op het treintje stond om de mensen eruit te halen, kon er nog net op tijd door collega's vanaf getrokken worden.

Door looping
Een passagier die zijn veiligheidsbeugel al had ontkoppeld, kon deze net op tijd weer dichttrekken. Enkele seconden later ging het treintje door twee loopings.

Vliegende Hollander
Attractie De Vliegende Hollander heeft ook de nodige storingen achter de rug. Een technische storing zorgde er in 2007 voor dat de achtbaan niet meer werkte. Er bleef een sloep met dertien inzittenden steken. Twee maanden later ging de attractie voor de rest van het seizoen dicht. Er waren problemen met de ketting die de bootjes door het water moet trekken.

Opening later
En toen had De Vliegende Hollander, die 20 miljoen euro heeft gekost, al flink wat vertraging gehad met de opening. Door aanhoudende storingen en de strenge veiligheidsvoorschriften werd de opening bijna een jaar later gepland.

Veiliger dan auto
De Efteling benadrukt dat alle attracties veilig zijn. Veiligheidsprotocollen zijn aangescherpt na het incident met de Python. Dagelijks worden de apparaten geïnspecteerd. "Jaarlijks investeren we miljoenen in veiligheid en betrouwbaarheid. Een rit met de Python is veiliger dan een rit met de auto", aldus de directeur toentertijd tegen NRC Handelsblad.