Loon op Zand wil door met Nightliner
KAATSHEUVEL – De gemeente Loon op Zand wil de Nightliner tussen Tilburg en Waalwijk op de weg houden. Ze is zeer tevreden over de proef met de nachtbus. De drie betrokken gemeenten, Loon op Zand, Waalwijk en Tilburg, moeten met geld over de brug komen om de Nightliner ook na april nog te laten rijden. Het Loonse college is daartoe bereid. Ook Tilburg wil vrijwel zeker meebetalen. Waalwijk gaat binnenkort een besluit nemen.
Sinds april vorig jaar rijdt de bus iedere zaterdagnacht tussen Tilburg en Waalwijk, met stops in Loon op Zand en Kaatsheuvel. Volgens provincie en vervoerder Veolia verloopt de proef naar wens. De uitgaande jeugd maakt goed gebruik van de bus. Zo zaten in 2011 gemiddeld 123 passagiers in de Nightliner. Ook zijn ernstige incidenten uitgebleven.
Voorlopig moet er nog wel geld bij om de bus te laten rijden, zo is bijvoorbeeld de beveiliging van de Nightliner duur. Provincie en GGA Midden-Brabant draaien het eerste jaar van de proef op voor eventuele exploitatiekosten. Maar na april zullen de drie betrokken gemeenten mee moeten betalen als zij de Nightliner willen behouden. De gemeente Loon op Zand wil de nachtbus in ieder geval niet kwijt. „ De Nightliner is een veilig alternatief voor de auto, de passagiersaantallen zijn goed, de reizigers zijn tevreden en er is geen ernstige overlast”, concludeert het Loonse college.
Het wil de proef de komende jaren graag voortzetten. Burgemeester en wethouders willen daarvoor jaarlijks maximaal 4000 euro uittrekken om eventuele exploitatietekorten van de Nightliner te dekken. De gemeenteraad moet overigens nog wel met die bijdrage instemmen. Maar de politiek in Loon op Zand heeft zich altijd hard gemaakt voor de komst van de Nightliner.
Ook Tilburg wil voor dit jaar een bedrag van 4000 euro opzij leggen om de nachtbus te laten rijden „We stellen daaraan wel de voorwaarde dat ook de andere twee gemeenten een financiële bijdrage leveren”, aldus de Tilburgse gemeentewoordvoerster. Het wachten is dus nog op het besluit van Waalwijk.
De betrokken gemeenten zullen samen met provincie en vervoerder blijven kijken of de Nightliner niet kostendekkend te krijgen is door lagere kosten of hogere inkomsten. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan hogere ritprijzen of het schrappen van de minder populaire ritten. Maar daarover zijn nog geen knopen doorgehakt.
Bron: Brabants Dagblad
Auteur: Michel Koster
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home