Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, mei 31, 2008

“De 5 girls”, geen saai grotemensenboek.



Kaatsheuvel - Vijf meisjes van groep zes van basisschool De Kinderboom hebben geheel zelfstandig een boek geschreven. “De 5 Girls”, is zeker geen saai grote mensenboek, met “ik hou van jou”, zoals mamma die altijd zit te lezen, maar een spannend kinderboek vol met avonturen”, vertelt Elise Dingemans(10).

In januari kwamen Pooja( van den Bogaart 10)(10) en Elise(10), op het idee om een verhaal te gaan schrijven. Wat later vroegen ze de andere drie meisjes van groep zes erbij om mee te helpen en uiteindelijk werd het een compleet boekwerkje.

De vijf, die in het boek hoofdpersonen van achttien jaar zijn wonen in een villa en besluiten op vakantie te gaan naar Turkije. Ze missen het vliegtuig en tot hun grote schrik heeft het vliegtuig twee jaar vertraging. De vijf besluiten te voet te gaan. Ze komen gaan via België, Spanje en Frankrijk en beleven daar doldwaze avonturen. Natuurlijk ontbreekt ook de liefde niet. Lotte: “Ik lig op het strand en ik kom een knappe jongen tegen. Hij heet Jarno. Dan val ik flauw en word ik verliefd en geven we elkaar onder water een kus”. Even later vertelt ze met een kleur op haar gezicht dat ze nu al verkering heeft met Jarno. Na een lang avontuur komen uiteindelijk toch in Turkije aan. De inhoud wordt verder geheim gehouden. Alleen dat ze aan het einde vijf handen op elkaar leggen en gezamenlijk roepen “De 5 girls”, willen ze nog wel kwijt.

Bijna alle vijf willen ze schrijver worden. “Net zo goed als Carry Slee”, zegt Roos. De vijf voelen wel iets voor om hun boek te gaan verfilmen. “Maar dan moet je in in de film douchen en dat wil ik niet” zegt Roos(9). Ook liggen er al plannen klaar het tweede deel. Als het doorgaat is de titel is al bekend: “ De Vijf Girls en een nichtje”. Over de inhoud willen de meiden nog niets kwijt.

Juf Mascha Krol is trots op “haar” meiden. “Ik heb ze helemaal hun eigen gang laten gaan. Het enige wat ik gedaan is bij de kinderen thuis langsgegaan om de teksten op een USB-stick te zetten”. Verder heeft ze de omslag, de opmaak en de foto’s gemaakt. “Maar ik heb niets uitgetypt of gecorrigeerd. Het boek wordt uitgegeven met de spelfouten er nog in” Het boek kost 3 euro en de opbrengst gaat naar een actie van Z@ppelin om bibliotheken te bouwen in arme landen. Kathy Spierenburg van kom op 18 juni de cheque in ontvangst nemen. Het is te koop bij basisschool “De Kinderboom, Vecht 15 in Kaatsheuvel, telefoon 0416-279280