Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, juli 02, 2008

Roep om brede studie N261

LOON OP ZAND - De provincie moet ook serieus kijken naar de aanleg van een viaduct of tunnel bij het kruispunt N261-Hoge Steenweg in Loon op Zand.

De Loonse politiek pleit voor een onderzoek naar meerdere alternatieven voor de plannen rond de Midden-Brabantweg (N261), zonder nu al op voorhand voorkeuren uit te spreken.

Vrijdag heeft wethouder Joop Bisselink (verkeer) overleg met de provincie. De gemeenteraad wil bij dat gesprek een duidelijk signaal afgeven. Maandagavond had de politiek echter veel tijd nodig om tot één gezamenlijke boodschap te komen.

Over één zaak is de raad het eens: Loon op Zand moet straks goed bereikbaar zijn als de N261 tussen Tilburg en Waalwijk wordt omgebouwd. Verder moet er veel aandacht zijn voor de verkeersveiligheid in het dorp. Want de plannen voor de N261 zijn ingrijpend voor Loon op Zand. Zo moet ten zuiden van het dorp een heel nieuwe aansluiting op de N261 komen. De huidige aansluiting bij de Hoge Steenweg vervalt dan. De oppositiepartijen PvdA, VVD en GroenLinks zien veel in de aanleg van een viaduct of tunnel onder de N261, zodat het verkeer een snelle route houdt via de Hoge Steenweg, Heideweg en Horst naar Kaatsheuvel. Volgens die partijen is een grote meerderheid in Loon op Zand daar ook voor.

Het college moet zich maximaal inspannen voor zo'n directe autoverbinding tussen Loon op Zand en Kaatsheuvel, vindt de oppositie. Ze diende daarvoor een motie in. "Het is belangrijk dat we als raad één geluid laten horen richting provincie", stelde Peter Flohr (PvdA). "En het is nu vijf voor twaalf." Maar CDA, Gemeentebelangen en Lijst Loon op Zand vonden de motie veel te ver gaan. Zij willen ook een verkeersveilige oplossing. Maar het staat voor hen niet vast dat de aanleg van een extra viaduct het beste alternatief is, stellen ze. Mogelijk is het beter om van de Hoge Steenweg een doodlopende straat te maken, en het verkeer op een andere manier door het dorp te leiden.

Uiteindelijk kwam de raad er toch uit. Alle partijen zien nu graag een gedegen onderzoek naar meerdere alternatieven.