Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, oktober 29, 2008

Snelbus stopt in Kaatsheuvel

KAATSHEUVEL - Reizigers kunnen vanaf half december mee met de nieuwe snelle buslijn 300 van Tilburg naar Den Bosch met onderweg alleen stops in Kaatsheuvel, Sprang-Capelle en Waalwijk.

Volgens de Loonse wethouder Joop Bisselink heeft de gemeente Loon op Zand zich 'blaren op de tong gepraat' om een stop in Kaatsheuvel te krijgen. Het is niet gelukt om ook de kern Loon op Zand in de route opgenomen te krijgen.

De nieuwe busroute is met name bedoeld voor een snelle rit naar werk of school. De bus vertrekt om het half uur naar Tilburg of Den Bosch en stopt bij een beperkt aantal haltes. De snelbus rijdt van maandag tot en met vrijdag van 7 uur 's ochtends tot 19 uur 's avonds. De bus doet tussen Tilburg en Den Bosch vijf haltes aan. In Kaatsheuvel gaat het om een stop bij De Horst, vlakbij de N261. Om de bus daar snel te laten komen, worden ter plekke wat verkeersaanpassingen gedaan. Verder stopt de bus bij de kruising Sprang-Capelle bij de N261 en bij drie haltes in Waalwijk (Mozartlaan, Burg. Smeelelaan/Leeuwen- bekstraat en Vredesplein). "Van Waalwijk wordt in één ruk naar Den Bosch gereden", aldus een woordvoerder van vervoersmaatschappij Veolia. "Dat scheelt nogal wat tijd."

Volgens wethouder Bisselink is met een stop in Kaatsheuvel voorlopig het maximale binnengehaald voor de gemeente Loon op Zand. Bij de provincie en Veolia is daar heel hard voor gepleit, stelt hij. Tot teleurstelling van de Lijst Loon op Zand rijdt de bus de kern Loon op Zand voorbij. "Om de busverbinding via Kaatsheuvel te laten rijden, worden verkeersremmers op de Horst aangepast en een busbaan aangelegd", stelt de partij in een speciale verklaring. "Dit om de inwoners van Kaatsheuvel in de gelegenheid te stellen op te stappen. De mensen uit Loon op Zand worden daarentegen van deze snelle service uitgesloten." De partij vindt dat Loon op Zand toch al mager bedeeld is met openbaar vervoer. Maar dat bestrijdt de woordvoerder van Veolia. "Er rijden daar regelmatig bussen. Als deze snelbus naar Tilburg rijdt, moet die een hele draai maken om bij Loon op Zand te kunnen stoppen. Dat kost gewoon te veel tijd." Als de ombouw van de N261 klaar is, komt een stop bij Loon op Zand mogelijk wel in beeld. Maar dat vergt nog wel enkele jaren. In de toekomst gaat de bus ook een stop maken bij Drunen. Maar ook daar wordt gewacht op de reconstructie van de op- en afrit van de A59.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hoezo wordt dit een snelle dienst? Waarin wijkt de lijn af van de 137 dan? Het enige verschil dat ik zie is dat hij nu in Sprang gaat stoppen ipv Loon.

29 oktober, 2008  
Blogger VVN said...

Omdat hij dus niet in Drunen stopt is hij sneller. Het komt dus bijna overeen met de sneldienst van de Efteling.

29 oktober, 2008  
Anonymous Anoniem said...

De bus rijdt diverse haltes voorbij zonder deze aan te doen.
In Tilburg doet hij maar 3 haltes aan, Loon op Zand rijdt ie wel langs maar stopt ie dus niet. Verdere stops te Kaatsheuvel Eftelinghotel en route langs de molen naar Sprang Kruispunt.

Vanaf daar in Waalwijk 2 gewone haltes plus het busstation Vredesplein en dan de A59 op naar Den Bosch alwaar hij ook maar bij 3haltes + het station stopt.
Onderweg komt ie dus wel andere bushaltes tegen maar hier mag deze lijn dan niet stoppen.

30 oktober, 2008  

Een reactie posten

<< Home