Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, januari 15, 2009

Lezing Heemkundekring De Ketsheuvel

Persbericht
Kaatsheuvel in oude ansichten

Zondag 18 januari a.s. om 14.00 uur zal in De Gildenbond (Peppingzaal), Mgr. Völkerstraat 3 te Kaatsheuvel een lezing worden verzorgd door heemkundekringlid Eduard Steenbergen. Het onderwerp is Kaatsheuvel in oude ansichten.

Zelf noemt Eduard Steenbergen het een virtuele rondwandeling door Kaatsheuvel. Zoals bij menigeen bekend zal zijn heeft Eduard Steenbergen een zeer uitgebreide en goed gedocumenteerde verzameling van oude ansichtkaarten over Kaatsheuvel. Of het nu ’t Hoekske, de Gasthuisstraat, de Hoofdstraat, ’t Sijs, de Berndijk of d’n Hil was hij heeft er een ansichtkaart van. Over de panden die op deze kaarten staan heeft hij onderzoek gedaan naar de bewoners en geschiedenis van de betreffende panden. Daardoor wordt zijn lezing een rondgang van herkenning door Kaatsheuvel voor menige Kaatsheuvelnaar. Maar ook voor nieuwkomers in het kerkdorp is het een mooie kennismaking met de historie van hun woon- plaats in woord en beeld. Jong en oud zullen zich vergapen aan alle moois dat vroeger in Kaatsheuvel aanwezig was.

Hoe zag het Marktplein, dat nu een Bruisend Dorpshart moet worden, er in vroegere jaren uit? Van wie waren in de Hoofdstraat vroeger al die herenhuizen en schoenfabrikanten- woningen? Wat betekende de schoenindustrie voor Kaatsheuvel en wat deden de inwoners in de jaren voor de schoenindustrie? Allemaal zaken waar u tijdens de lezing antwoord op krijgt.

Bent u nieuwsgierig geworden welke oude beelden er van Kaatsheuvel allemaal nog bewaard zijn gebleven. Kom dan 18 januari a.s. naar de lezing van Eduard Steenbergen met als thema Kaatsheuvel in oude ansichten. Voor leden van de heemkundekring is deze lezing GRATIS. Ook niet-leden zijn van harte welkom zij dienen echter € 2,50 entree te betalen.

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Hallo, Het is per toeval dat ik op uw site gevallen ben. Ik ben belg (franstalig en woon in de belgische ardennen. Ik ben 62 jaar oud. Ik ben de kleinzoon van Hendrik van Nieuwstadt, die, tot in de jaren '20, samen met zijn broer Michel van Nieuwstadt de Schoenfabriek in de Hoofdstraat uitbaatte. Later vertrok Hendrik naar België waar hij in 1924 overleed. De fabriek werd verder uitgebaat door zijn broer Michel (tot +/- 1950) en later door de zonen van deze (Willem, Harry, Sjef). Moest U in het bezit zijn van oude foto's van de "Fabriek", die zouden mij ten zeerste interesseren. Mijn Familienaam : Johnny FRERE. Ik ben de oudste zoon van Maria Hendrika van Nieuwstadt, dochter van Hendrik van Nieuwstadt.
Bij voorbaat, hartelijk dank.
J. FRERE (België).
PS : Het Nederlands heb ik van mijn moeder geleerd. . . !

12 november, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Beste J. Frere,

Ik ben een zoon van Jeannette Van Nieuwstadt. Zij is de dochter van Willem Van Nieuwstadt. Ik heb aan mijn moeder gevraagd of ze nog fotos heeft van de fabriek, wellicht heeft ze die verkregen toen mijn Opa overleed.

Ik hoop dat ik u lan helpen, en laat nog wel iets horen.

jan Willem Verhaaren

28 december, 2009  
Blogger Unknown said...

Best Jan-Willem,
Hartelijk dank voor je reaktie.
Als ik het goed begrijp moet je dus de kleinzoon zijn van "Oom Willy" en "Tante 'To" en een neef van Jaak en Michel. Je moeder, Jeannette, moet ongeveer even oud zijn als ikzelf.
Tot midden van de jaren '60 kwam ik regelmatig met vakantie naar "de Kets", bij Tante Jo, een zuster van je overgrootvader Michel van Nieuwstadt.
Toen ik klein was speelde ik regelmatig in de omgeving van de Fabriek, van daar mijn vraag.
Graag hoor ik nog iets van Jou.
Groetjes,
Johnny.
Kun je mij je eigen mailadres doorsturen?

28 december, 2009  

Een reactie posten

<< Home