Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

maandag, augustus 17, 2009

Ingekomen van VVN

Verkeersregels zijn er voor iedereen, of toch niet?

De overheid is verantwoordelijk voor de veiligheid in de openbare ruimte en verkeersveiligheid is daar een onderdeel van. De overheid zorgt voor een goede weginrichting en heeft ook regels opgesteld hoe mensen zich in het verkeer moeten gedragen.

Daarnaast kan iedereen bijdragen aan de verkeersveiligheid in ons land. Want iedere verkeersdeelnemer
heeft een verantwoordelijkheid, voor de eigen veiligheid en die van anderen.

Maar de overheid kan natuurlijk niet alleen zorgen voor verkeersveiligheid. Zoals al eerder aangegeven heeft iedere verkeersdeelnemer een verantwoordelijkheid. Een verkeersdeelnemer kan hier bijvoorbeeld voor zorgen door zich te houden aan de verkeersregels.

En daar gaat dit stuk over. Al geruime tijd komen er bij Veilig Verkeer Nederland, afdeling Loon op Zand, klachten binnen over de verkeerssituatie op de kruising van de Europalaan en de Horst in Kaatsheuvel. Wanneer men over de Horst van Loon op Zand naar Kaatsheuvel rijdt kom je bij de stoplichten op de Europalaan. Hier staat met een tweetal borden de toegestane verkeersstroming aangegeven. Je mag hier rechtdoor en rechtsaf slaan. Het is niet toegestaan om linksaf de Europalaan op te rijden. De gemeente heeft dit ook nog eens op de weg geschilderd en heeft een gele rand om de borden geplaatst om hiervoor extra aandacht te vragen. Je zou toch zeggen dat het duidelijk is.

Helaas blijkt het tegendeel waar. Met regelmaat wordt geconstateerd dat automobilisten en motorrijders hier linksaf slaan. Door linksaf te slaan brengen deze weggebruikers overstekende fietsers en voetgangers ernstig in gevaar. Deze krijgen immers gelijktijdig een groen licht om de Europalaan over te kunnen steken. Dit leidt tot bijna-ongevallen en soms zelf tot ongevallen met ernstig letsel tot gevolg.

VVN Loon op Zand heeft diverse malen controles uitgevoerd bij deze kruising om inzichtelijk te krijgen hoe vaak het verbod op linksaf slaan wordt overtreden. Deze controles zijn uitgevoerd tussen 16.30 en 18.30 uur. Uit deze controles is gebleken dat het verbod binnen deze twee uur gemiddeld tien tot twaalf keer wordt overtreden. Met andere woorden, elke 10 minuten brengt een weggebruiker de verkeersveiligheid hier in gevaar!

Dit is niet acceptabel. Daarom hebben VVN Loon op Zand, de politie en de gemeente regelmatig contact om deze ongewenste situatie op te lossen. De inrichting van de weg is echter in orde. Het betreft hier een mentaliteitskwestie van de weggebruiker. Daarom willen wij aan u, als weggebruiker, het volgende verzoek doen: “Houdt u aan de verkeersregels! Gezamenlijk kunnen wij zorgen voor een goede verkeersveiligheid.”

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Nee, nu wordt alles beter...
Leuk initiatief Lennard, maar zolang mensen ongestraft 2 minuten eerder thuis kunnen zijn, zullen ze dit blijven doen.
Een camera ophangen is de enige oplossing. Of gewoon wachten tot het hele gebied op de schop gaat met de aansluiting op de N261.

18 augustus, 2009  
Blogger roofvogel said...

Met het artikel van VVN ben ik het helemaal eens !!!! Maar kan politie, VVN of gemeentebestuur mij en de hele gemeenschap eens uitleggen waarom men geen camera plaatst ! Of zijn hier dodelijke slachtoffers(fietsers) voor nodig?
Is het verder opgevallen dat leveranciers (o.a. geldauto) en personeel Efteling al dan niet in een dienstauto hier consequent de fout ingaan? (beslist niet iedereen!)
Wie wordt er nu beschermd??? Het Efteling personeel - omdat hun salaris niet toereikend is voor de vele boete's:??? De automobilist want die hoeft niet overal voor op te draaien ?? Of de "keurige weggebruiker (Auto motor, bromfiets fiets voetganger etc..)
die een hartaanval riskeerd als hij niet dubbel oplet??
Of is het politieke onwil???

18 augustus, 2009  
Anonymous Lennard Alink said...

@ Anoniem.

Je hebt het met jouw reactie helemaal bij het goede eind. Dat is juist ook het probleem. Het betreft een mentaliteitskwestie van de weggebruiker.

Daarom dat we dus juist ook een oproep doen aan de weggebruikers om zich gewoon aan de verkeersregels te houden. Dat maakt het voor iedereen veiliger.

18 augustus, 2009  
Anonymous Lennard Alink said...

@ Roofvogel

Wij hadden in eerste instantie ook de gedachten dat het voornamelijk het personeel was van de Efteling die deze fout maakte.

Daarom dat wij tijdens onze controles de kentekens hebben genoteerd van de betreffende voertuigen. Deze zijn toegezonden aan de politie en deze heeft alle overtreders een brief verzonden. Echter uit de gegevens is gebleken dat het nauwelijks Efteling personeel betreft.

Met de politie is ook al een aantal malen daar gecontroleerd. We gaan nu nog verder kijken of we nog verdere stappen kunnen ondernemen. U kunt er vanuit gaan dat wij ons hard maken voor de verkeersveiligheid en dat wij er alles aan zullen doen om het hier veiliger te maken.

Wij houden jullie in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen hier.

18 augustus, 2009  
Blogger roofvogel said...

@ Lennard Alink
Mijn observaties betreffen een andere tijdsperiode (ochtend) en zijn 1,5 jaar oud ! Waarschijnlijk heeft Efteling personeel zich "bekeerd" bedankt !
Maar blijft de vraag die ook anderen zich stellen : Waarom geen Camera?? Wie heeft de eindbeslissing daarover en wat houdt hen tegen ???

18 augustus, 2009  
Anonymous Lennard Alink said...

Met betrekking tot die camera spelen wel iets andere aspecten. Hier speelt natuurlijk privacy mee maar die moeilijkheid om het verkeer te kunnen volgen.

Ik weet de huidige stand van zaken ook nog niet precies maar ik zal dit in het eerst volgend overleg dat VVN, gemeente en politie hebben nog eens navragen.

18 augustus, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Privacy is natuurlijk flauwekul. Het betreft hier gewoon een camera in dezelfde categorie als een camera voor roodlichtrijders of snelheidsovertreders. Je zet een camera aan het begin van de europalaan, koppelt de camera aan het groene licht vanaf de horst en als daar iemand rijdt die vanaf de horst komt: flits. Zo simpel als dat.

19 augustus, 2009  

Een reactie posten

<< Home