Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zondag, oktober 18, 2009

Meer websites worstelen met ongenuanceerde reacties

Het Bruisend Dorpshart maakt veel los in het dorp. Het plan maakt de tongen los. Het kost wat euro's maar op deze site hebben velen hun oordeel al klaar. Internet doet alle remmen losgooien. Het woordgebruik is soms onthutsend plat. Dan heb ik het nog niet eens over de scheldkanonnades die het niet gehaald hebben. Opnieuw blijkt weer dat reacties op internet niet altijd getuigen van fijnzinnigheid. Dan slaat bij mij de twijfel weer toe. Wat doe je als je dat weer eens leest en iemand, in dit geval een wethouder, zo voor rotte vis wordt uitgemaakt? 'Vrijheid van meningsuiting' heb ik al te vaak gehoord in discussies over internetfora. Maar hoe ver gaat die vrijheid? Moet je maatschappelijke ontwikkelingen volgen of een eigen standaard handhaven? Deze site heeft haar eigen spelregels, ze staan bij ieder artikel vermeld. Ik ben geen voorstander van zedenmeesterij, ik wil evenmin een ander voorschrijven wat hij wel of niet mag zeggen of schrijven. Maar soms krijg ik toch wel eens de neiging om uit te roepen: hou toch eens op met dat katten. Of zou ik hetzelfde moeten doen als wat een van de bezoekers opschreef: 'Heerlijk, het enige wat Kaatsheuvelnaren in dit forum in elk geval goed kunnen is: zeiken.' Maar gelukkig, er staat heel veel reacties op, waarin in beschaafde bewoordingen een mening wordt gegeven. Dat maakt weer veel goed.
Omgebouwd commentaar van Tjeu van Ras, lezersredacteur van het BD.

3 Comments:

Blogger Gerard said...

Jan, ook ik erger mij dagelijks mateloos aan sommige reacties op diverse fora. Het is erg, de reacties zijn steeds vaker zeer asociaal. Reageren is prima, pittig reageren is ook prima, maar inderdaad, als de reacties uitmonden in scheldkanonnades moet je ingrijpen en dergelijke reacties verwijderen dan wel niet plaatsen, mij zul je dan niet horen klagen. Succes met je blog, ik lees het altijd met veel plezier.

19 oktober, 2009  
Blogger roofvogel said...

Ga zo door Jan als ergens commentaar op wordt gegeven behoort het minimaal "fatsoensnormen" te hebben.Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde want dan liep iedereen met een rood truitje aan !

19 oktober, 2009  
Blogger Kritische Noot said...

Ik vind, zoals u gezien mijn naam zult begrijpen, dat een 'kritische noot' zeker toegestaan moet zijn en zelfs bijdraagt aan een goede discussie. Kritieken moeten echter wel algemeen zijn (gericht op de inhoud van een bepaalde uitspraak of gericht op een bepaalde handeling), en niet op één bepaalde persoon worden gericht. Zeker niet wanneer personen hier persoonlijk schade van kunnen lijden. Oh ja, en een degelijke onderbouwing van bepaalde 'kritieken' zou soms ook een stuk prettiger lezen dan het 'zeiken om het zeiken'! Maar Jan, ga zo door, volgens mij wordt deze blog heel goed gelezen en is hij voor iedereen erg interessant!

21 oktober, 2009  

Een reactie posten

<< Home