Vreemd in het land van mijn geboorte
Loon op Zand -
OEROEG Peter Flohr uit Loon op Zand voelt zich geïnspireerd door novelle van Hella Haasse
Peter Flohr, fractievoorzitter van de PvdA in de gemeenteraad van Loon op Zand, heeft zijn roots in Indonesië liggen. In ‘ Oeroeg’, de zestig jaar oude novelle van Hella Haasse, herkent hij het gevoel over het land waar zijn wieg stond.
De eerste actie om het lezen in Nederland te bevorderen leverde in 1948 het eerste Boekenweekgeschenk op: ‘Oeroeg’, geschreven door Hella Haasse.Het is een aangrijpende novelle over vriendschap en vervreemding tussen een Nederlandse en een Soendanese jongen.Haasse is een jonge Nederlandse schrijfster die in Indië is geboren en daar haar jeugd heeft doorgebracht. Het is 1948. De tweede politionele actie van Nederland tegen de Indonesische onafhankelijkheid kan ieder moment een aanvang nemen.Ruim zestig jaar later voelt Peter Flohr, een Indische Nederlander, zich nog altijd geïnspireerd door het boek. In zijn huis in Loon op Zand verwijzen portretten aan de wand naar zijn jeugd in Indonesië. Daarop zien we zijn moeder die evenals Hella Haasse (1918) nog immer over die roerige tijden kan verhalen.Onlangs opende Flohr in de bibliotheek in Loon op Zand de actie ‘Nederland Leest’ met het relaas van zijn bewogen jeugdherinneringen, naar aanleiding van de hernieuwde verschijning van ‘Oeroeg’, het boekje dat vele Nederlandse scholieren voor hun boekenlijst lazen. „ De geschiedenis herhaalt zich voortdurend, ook nu”, stelt hij.„ De thematiek in ‘Oeroeg’ is actueel. Wij lezen welke problemen er ontstaan als mensen zich verschansen in hun eigen cultuur. ‘Ben ik voorgoed een vreemde in het land van mijn geboorte, op de grond vanwaar ik niet verplant wil zijn.De tijd zal het leren.’ Met die zin eindigt het boekje.” In 1954 kwam zijn moeder met haar zes kinderen op het schip de Oranje vanuit Sumatra in Amsterdam aan. Vader, werkzaam bij de Bataafse Petroleum Maatschappij ( nu Shell), voegde zich kort daarna bij zijn gezin in Nederland.Voor het eerst keerde Peter Flohr vorig jaar, samen met zijn dochter en schoonzoon, terug naar zijn geboorteland. „Daar voelde ik hoezeer ik met Indonesië verbonden ben en tegelijkertijd besefte ik hoezeer ik ervan vervreemd was geraakt. Ons huis, dat toebehoorde aan de Bataafse Petroleum Maatschappij, staat er nog steeds en wordt bewoond door Shell-personeel.”
In een kelder van de soos waar zijn vader na gedane arbeid voor de Nederlanders musiceerde, trof Flohr zijn vleugel aan; op zijn kop, onder een dikke laag stof. „Niet dat de Indonesiërs van nu ons industrieel erfgoed in ere willen houden.
Integendeel, zij hebben er geen boodschap aan. Het ontbreekt hen aan geld om het te slopen of op te ruimen.”
Flohr, PvdA-fractievoorzitter in de Loonse gemeenteraad, ontdekte onder meer dat zijn opa destijds actief was in de gemeenteraad in Semarang.
Een belangrijk motief in ‘Oeroeg’ is de mysterieuze bedreiging die van de natuur uitgaat, in het bijzonder van het spiegelende zwarte water. In zijn drukbezochte lezing in de Loonse bibliotheek verwees hij daarnaar: „ Een ogenschijnlijk goed verzorgd zwembad bleek volgens de gids gesloten toen wij het in 2008 naderden. Het water was er donkergroen. Hij aarzelde om het hek te openen. Er hadden zich immers raadselachtige verdrinkingsgevallen voorgedaan. Een boze geest waarde er rond.”
Bron: Brabants Dagblad, auteur Albert Megens
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home