Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, februari 26, 2010

NOODKREET VOOR DE BEREIKBAARHEID VAN LOON OP ZAND.

BEREIKBAARHEID DE HOOGT, AANSLUITING OP DE N261:

BelangenGroep De Hoogt (BGDH )heeft op 18 februari diverse politieke partijen en de pers uitgenodigd om per partij de standpunten te vernemen aangaande de bereikbaarheid van Loon op Zand, van bedrijventerrein de Hoogt en over de te presenteren variant op 25 februari 2010.

Er moeten politieke keuzes gemaakt worden met grote financiële gevolgen voor de ontwikkeling en toekomst van het kerndorp Loon op Zand, met name op gebied van bereikbaarheid. In 2008 is een enquête gehouden onder inwoners in Loon op Zand Het onderzoek is uitgevoerd door VVD, PvdA Groenlinks en SP en is juist als reactie uitgevoerd op een onderzoek van bureau Goudappel Coffeng. Het richt zich specifiek op de inwoners van kerndorp Loon op Zand en hun wensen en uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat er 83% van de inwoners kiest voor een variant waarin De Hoge Steenweg op De Horst verbonden blijft. Het zogenaamde “bliksemonderzoek over de gevolgen van de ombouw van de N261 voor Loon op Zand”. De uitkomst van dit onderzoek onderbouwt wat klanten van de belangengroep elke dag opnieuw naar hen ventileren. 83% van de inwoners kiest voor een variant waarin het kerndorp Loon op Zand een doorgaande weg van De Hoge Steenweg naar De Horst (noord-verbinding) met de eigen gemeente Kaatsheuvel behoudt! Tijdens de presentatie van de diverse partijen bleken zowel CDA als VVD de uitkomsten van dit onderzoek zich aan te trekken. De andere politieke partijen niet of veel minder.

Volkomen tegen deze wens in lijkt de huidige politiek te gaan kiezen voor een variant waarbij juist een “psychologische” afscheiding van de kerndorpen Kaatsheuvel en de Moer gaat komen. “Je moet eerst halverwege naar Tilburg om vervolgens terug te rijden naar Kaatsheuvel en Waalwijk…. dat doe je niet want je rijdt direct naar Tilburg door……” is een veelgehoord statement. Die psychologische afscheiding willen de Loonse ondernemers en tevens 83% van de inwoners niet, en daar wordt door de Gemeente totaal niet bij stilgestaan. Dat is slecht voor de ondernemers in Loon op Zand, bedrijventerrein de Hoogt, werkgelegenheid en woonklimaat. Maak van Loon op Zand geen slaapdorp!

BGDH heeft vooral van het CDA en VVD de toezegging gekregen dat zij zich alsnog willen inspannen om een aansluiting van de Hoge Steenweg op de Horst (noord-aansluiting) te bewerkstellingen. Eventueel in overleg met hun partijgenoten die in de Provincie zetelen. Daarom konden juist deze partijen op veel bijval van de BGDH rekenen. Gemeentebelangen deed de uitspraak dat er geen noord-aansluiting komt als het aan hen ligt, en hun invloed bij de provincie lijkt geringer. Pro 3 kon niet direct tot een uitspraak komen en Lijst Loon op Zand geeft te kennen vervolgoverleg te willen met de BGDH, maar het standpunt dat er een noord-aansluiting moet komen vind men wat eenzijdig belicht. Op basis hiervan blijven dus alleen CDA en VVD duidelijk voorstander van een noord-aansluiting.

Verder lijkt de politiek zich neer te leggen bij de uitleg dat er niets meer aan gedaan kan worden….. jammer want daadkracht is nodig om deze noord-aansluiting opnieuw ter tafel moeten brengen! Er lijkt veel ingezet te worden op een Bruisend Dorpshart in kerndorp Kaatsheuvel. Maar wanneer dat met een omweg bereikbaar is voor inwoners van Loon op Zand dan zal eerder het Wagnerplein in Tilburg bezocht worden dan het miljoenenproject waar de gehele Gemeente trots op moet zijn……
En anderzijds zullen de ondernemers in kerndorp Loon op Zand minder makkelijk door inwoners uit Kaatsheuvel, De Moer en de regio worden benaderd. Want wat voor de Loonse bewoner geldt …”ben zo in Tilburg”…. geldt voor de inwoners van Kaatsheuvel, de Moer en de regio natuurlijk ook. Kern Loon op Zand wordt een slaapdorp en dat is volgens de BGDH het ergste scenario wat het kerkdorp kan overkomen.

Opvallend zijn steeds dezelfde geluiden van de bestaande politiek dat er geen enkele mogelijkheid meer is iets te veranderen. De BGDH constateert dat er geen echt goed tegengeluid geformuleerd wordt waardoor de indruk bij inwoners in Loon op Zand kan bestaan dat het inderdaad echt al een gelopen race is. Echter dit valt en staat met de beschikbare budgetten van de Gemeente. De gemeenteraad kan alsnog besluiten om de kern Loon op Zand verbonden te houden middels de noord-aansluiting met Kaatsheuvel. In dat geval moet de Gemeenteraad de betrokken wethouders opdracht geven opnieuw aan te leggen bij de Provincie. Vervelende klus maar wel nodig denkt de BGDH.

BGDH roept daarom op om de prioriteitstelling van budgetten te herzien. Welke prioriteit wordt er gegeven aan het verbonden houden van de inwoners van kern Loon op Zand bij Kaatsheuvel en De Moer? Is dat minder belangrijk dan de mogelijke bouw van een 2e theater in Kaatsheuvel (we hebben al een prachtig Efteling theater?) of een Bruisend Dorpshart of een volledig nieuw Ecoduct of een aangepaste infrastructuur voor bedrijventerreinen in Kaatsheuvel. Allemaal belangrijk, maar wat heeft prioriteit voor de politiek? Voor de kern Loon op Zand is behoud van verbondenheid met de gemeente prioriteit nummer 1. De overige zaken kunnen altijd nog gedaan worden als er toekomstige budgetten ontstaan. Maar een dorp in slaap brengen is een probleem voor de toekomst creëren.

Het onderzoek naar de verkeersbewegingen zoals door de Gemeente gepresenteerd is lijkt op verplaatsing van de verkeersbewegingen. En tevens bewijst dat onderzoek van de Gemeente dat de kern Loon op Zand een sluitpost van de begroting is en daardoor een slaapdorp wordt. De BGDH stelt daar tegenover dat makkelijke en goede bereikbaarheid van het kerndorp absolute noodzaak is voor het leef- en werkklimaat in de kern Loon op Zand.

VERKEERSTROMEN OVER DE HOOGT

De belangengroep heeft haar bereidheid uitgesproken om structureel te willen samenwerken met politiek en gemeente als het gaat over de nieuwe variant van de gemeente waarin een nieuwe doorgaande weg over industrieterrein de Hoogt wordt overwogen.

Het open vizier zegt niet dat BGDH primair voor of tegen het plan is. Dat kan ook niet want er zitten nog te veel onopgeloste en niet ingevulde uitdagingen in het plan. Kansen ziet de BGDH echter wel.
Het blijft een bedrijventerrein met een infrastructuur die nog niet toestaat dat je er gemakkelijk een doorgaande weg van kunt maken. Denk aan Veiligheid voor de gebruikers en bewoners van een doorgaande weg in een bedrijvengebied. Denk aan laden en lossen en hinder / opstopping die hier kan ontstaan. En vrachtauto’s moeten elkaar kunnen passeren op een openbare weg.
BGDH wil op dit punt echt met de Gemeente samenwerken en een goede oplossing uitwerken want het blijft natuurlijk wel een bedrijventerrein waar specifieke eisen voor gelden. Wie kan daar nu beter over oordelen dan de ondernemers zelf?

Opvallend aan dit onderwerp is dat hier nog wel ruimte voor verandering lijkt te zijn, maar voor het onderwerp aansluiting Hoge Steenweg op de Horst niet.

Op 23 februari heeft de BGDH diverse interessante oplossingen en mogelijkheden besproken voor deze ontwikkeling van een doorgaande weg over De Hoogt. Hierover wil men graag in overleg met de Gemeente want BGDH ziet ook mogelijkheden om wellicht in één keer een goede oplossing (denk aan de kosten) te maken met het oog op de volgende ontwikkeling van plan De Hoogt II in een later stadium. Want het lijkt nu alsof er geld bespaard wordt, omdat er in eerste instantie minder wordt uitgegeven, maar er moet ook nog een ontwikkeling met De Hoogt II volgen en daarvoor is ook infrastructuur nodig. Dat kan in 1 keer goed aangelegd worden. BGDH denkt daarin graag mee.