Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, november 18, 2010

Personeelsbeleid Efteling onderscheiden

KAATSHEUVEL - Attractiepark De Efteling in Kaatsheuvel heeft donderdag in de Verenigde Staten van de wereldoverkoepelende organisatie van attractieparken, de IAAPA, een belangrijke prijs gekregen voor haar personeelsbeleid. Het gaat om de Brass Ring Award voor beste Human Resource-campagne ter wereld.

De Efteling kreeg de prijs voor de campagne Betovering, waarmee het personeel duidelijk wordt gemaakt wat er van het Eftelingpersoneel wordt verwacht. De International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) was erg onder de indruk. De jury had lovende woorden voor de manier waarop medewerkers van de Efteling actief betrokken zijn. Met name het speciaal geschreven Betoveringslied viel daarbij erg op. De Efteling was naast het Zweedse Liseberg het enige Europese park dat een prijs in de wacht sleepte.

Bart de Boer, directievoorzitter van de Efteling, nam de prijs in de VS in ontvangst: "Onze medewerkers vormen dé onderscheidende factor van de Efteling. Zij maken het verschil tussen een gewoon dagje uit en een onvergetelijke belevenis. Dagelijks betoveren zij onze gasten, maar daarvoor is wel een bepaald gedrag nodig. Dit gedrag komt naar voren in de kerncompetenties. Wij zijn enorm trots dat onze Betoverings-campagne door een onafhankelijke jury als het meest vooruitstrevend gekozen is binnen onze branche. Het toont aan dat we op de goede weg zijn met ons dagelijks werk en dat de Efteling manier van gasten 'betoveren' zelfs wereldwijd uniek te noemen is."

Betovering
'BETOVERING' is een omschrijving van tien kwaliteiten voor Efteling-medewerkers, het zogenaamde 'DNA-profiel': Betrouwbaar, Enthousiast, Trots, Ondernemend, Veilig, Energiek, Representatief, Inlevend, Naturel en Gastgericht. De Efteling ontwikkelde een bijzondere manier om medewerkers hiervoor te enthousiasmeren. Met de campagne Betovering maakt de Efteling haar medewerkers inzichtelijk en meetbaar hoe zij direct kunnen bijdragen aan strategische doelstellingen, kwaliteit en gastbeleving.

In 2009 mocht een afvaardiging van de medewerkers in spelvorm mede bepalen wat de kerncompetenties van de Efteling zijn. Vervolgens werden ook afdelings- en functiecompetities vastgesteld. Om Betovering bekend te maken werd door én voor de medewerkers een Betoveringslied gemaakt. Ook maakten medewerkers introductiefilmpjes om de verschillende competentie te verduidelijken.

De campagne werd gelanceerd tijdens een betoverende aftrap met alle medewerkers. Leidinggevenden werden getraind en de competenties werden geïntegreerd met maandelijkse thema´s rondom de tien kwaliteiten.
Bron: Omroep Brabant Auteur: Leon Kersten