Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, december 23, 2010

Wachtgeld Burgemeester Luijendijk roept reacties op

Kaatsheuvel – In de pers verscheen eerder deze week het bericht dat burgemeester Wim Luijendijk van Loon op Zand 1.300 euro per maand aan wachtgeld ontvangt. Dit bericht heeft heel wat losgemaakt. Ingezonden stukken in de krant die niet mis waren, en de meningen op straat waren ook niet mis.

Het is de rechtspositie van Luijendijk dat hij wachtgeld ontvangt van de gemeente Tilburg. Waar ik meer benieuwd naar ben is hoeveel de gemeente Loon op Zand gereserveerd heeft voor het wachtgeld van vertrokken wethouders en ambtenaren. Het wachtgeld van Luijendijk komt voor rekening van Tilburg, die van de Loonse wethouders komt voor rekening van onze eigen gemeente.

Het wachtgeld is door de politiek ingesteld om politiek onafhankelijk te kunnen opereren. Politici moet op kunnen stappen en worden soms gewoon weggestuurd. Wat ik begrepen heb zit Luijendijk nog in een regeling die later is aangepast. Iedereen mag er van denken wat hij/zij wil, maar zo werkt de rechtspositie van het ambtelijk apparaat in Nederland nou eenmaal. De vraag is of dat het ontvangen van wachtgeld ‘graaien’,of een normale regeling is.

5 Comments:

Blogger janijsel said...

Of Luijendijk het geld nu van Tilburg krijgt of van Loon op Zand
maakt in principe geen verschil.
Dhr Luijendijk heeft een voorbeeldfunctie en kan erg mooi praten vanuit zijn stoel maar tot echte daden komt het ook niet.
Verder weet ik weinig van de gezinssituatie, want daar hoor je nooit iets over, maar ik denk dat hij dat geld niet zo direct nodig heeft.Dus Wim een goed voorbeeld doet goed volgen.

23 december, 2010  
Blogger Gerard said...

Dit is gewoon gebruik maken van de bestaande regelingen.
Wel zou volgens mij die regeling afgeschaft dan wel versobert moeten worden, voor een gewone werknemer die zonder werk komt zijn er ook niet zulke riante regelingen.
Dus, als ze ander werk hebben gewoon het wachtgeld stoppen, en zolang ze geen werk hebben gewoon net als elke werknemer een sollicitatie plicht.

23 december, 2010  
Blogger Bart Gossen said...

@Gerard: Gewone werknemers hebben ontslagbescherming en WW dus de regeling zou niet afgeschaft moeten worden.

23 december, 2010  
Blogger Gerard said...

@Bart Gossen, maar je bent het wel eens met het tweede deel van mijn reactie neem ik aan.

24 december, 2010  
Blogger Bart Gossen said...

@Gerard: ik ken de regeling niet en kan dus ook niet beoordelen of er wordt gekeken naar huidige inkomsten waardoor het wachtgeld wordt verminderd. Ook weet ik niet of er een sollicitatieplicht geldt. Dat laatste lijkt hier niet het probleem nu er al ander werk is.

24 december, 2010  

Een reactie posten

<< Home