Postbezorging is puinhoop
Post komt vaak te laat, fout of niet aan. Brabanders klagen massaal over de beroerde postbezorging door PostNL. Veronica Magazine dient een schadeclaim in tegen het staatsbedrijf. PostNL erkent grote vertragingen.
door Sander van Mersbergen
en Tom Vos DEN BOSCH – ‘ Schandalig slecht’, ‘beneden alle peil’, ‘strontvervelend’. Brabanders spuien massaal hun gal over de postbezorging door PostNL, na een oproep van het Brabants Dagblad.
Post die niet of veel te laat aankomt, brieven die op verkeerde adressen belanden: op de Brabants Dagblad-website staan honderden klachten over de dienstverlening van Nederlands grootste postbedrijf. Ze komen uit heel het verspreidingsgebied van de krant, de meeste uit de regio Den Bosch.
Het Bossche Jeroen Bosch Ziekenhuis ( JBZ) laat patiënten onderzoeksmateriaal als urinestaafjes niet meer via de post versturen omdat PostNL er ‘al geruime tijd’ niet meer in slaagt de post in een dag te bezorgen. Soms kwam het pas na drie dagen aan en was het onbruikbaar, aldus een woordvoerder. JBZ zet koeriers van de Weener Groep in om dagelijks bij huisartsen onderzoeksmateriaal zoals urine op te halen. Veronica Magazine, één van de grootste tijdschriften, dient een schadeclaim in tegen PostNL. „Het regent klachten over de bezorging in Brabant”, zegt een woordvoerder.
Het vroegere staatsbedrijf is bezig zijn werkwijze ingrijpend te veranderen. Bestelkantoren verdwijnen, die worden vervangen door negen centrale locaties in het land. De kantoren rond Den Bosch en Waalwijk gingen anderhalve week geleden als eerste in Brabant over op de nieuwe werkwijze. Daarbij zijn veel nieuwe, onervaren medewerkers ingezet. Ook werd in het Bossche sorteercentrum een andere werkwijze ingevoerd.
Alleen de laatste aanpassing zorgde er al voor dat enkele honderdduizenden poststukken met vertraging verwerkt zijn, zegt een woordvoerster van PostNL. „We verwachten dat de achterstand in de loop van volgende week is weggewerkt. Maandag komen er 80 extra medewerkers naar Den Bosch.”
Voor atletiekclub DAK in Drunen is dat te laat. Daar postten ze vorige week vrijdag 600 enveloppen met startnummers voor de deelnemers aan de Drunense Duinenloop van morgen. Gisteren was er nog niet één bezorgd. Ook winkels klagen. Philippe van Seggelen van de Bruna in Rosmalen: „Het is een drama. Veel post arriveert niet. En je moet 20 minuten in de wacht om iemand bij PostNL te kunnen spreken.” De familie Van Houwelingen uit Den Bosch is ‘vreselijk boos’. „ Onze dochter is 23 maart overleden in Amsterdam. Maandag zijn de kaarten gepost. Vrijdag 30 maart nog steeds geen overlijdensbericht ontvangen.”
De SP wil dat het kabinet ingrijpt bij PostNL. „Brieven moeten binnen 24 uur bezorgd worden”, aldus Kamerlid Sharon Gesthuizen. Bron: Brabants Dagblad
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home