Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, maart 31, 2012

Postbezorging is puinhoop

Post komt vaak te laat, fout of niet aan. Brabanders klagen mas­saal over de beroerde postbezor­ging door PostNL. Veronica Ma­gazine dient een schadeclaim in tegen het staatsbedrijf. PostNL erkent grote vertragingen.

door
Sander van Mersbergen


en
Tom Vos DEN BOSCH –
‘ Schandalig slecht’, ‘beneden alle peil’, ‘strontverve­lend’. Brabanders spuien massaal hun gal over de postbezorging door PostNL, na een oproep van het Brabants Dagblad.

Post die niet of veel te laat aan­komt, brieven die op verkeerde adressen belanden: op de Brabants Dagblad-website staan honderden klachten over de dienstverlening van Nederlands grootste postbe­drijf. Ze komen uit heel het ver­spreidingsgebied van de krant, de
meeste uit de regio Den Bosch.

Het Bossche Jeroen Bosch Zieken­huis ( JBZ) laat patiënten onder­zoeksmateriaal als urinestaafjes niet meer via de post versturen omdat PostNL er ‘al geruime tijd’ niet meer in slaagt de post in een dag te bezorgen. Soms kwam het pas na drie dagen aan en was het onbruikbaar, aldus een woordvoer­der. JBZ zet koeriers van de Wee­ner Groep in om dagelijks bij huis­artsen onderzoeksmateriaal zoals urine op te halen. Veronica Magazi­ne, één van de grootste tijdschrif­ten, dient een schadeclaim in te­gen PostNL. „Het regent klachten over de bezorging in Brabant”, zegt een woordvoerder.

Het vroegere staatsbedrijf is bezig zijn werkwijze ingrijpend te veran­deren. Bestelkantoren verdwijnen, die worden vervangen door negen centrale locaties in het land. De kantoren rond Den Bosch en Waalwijk gingen anderhalve week
geleden als eerste in Brabant over op de nieuwe werkwijze. Daarbij zijn veel nieuwe, onervaren mede­werkers ingezet. Ook werd in het Bossche sorteercentrum een ande­re werkwijze ingevoerd.

Alleen de laatste aanpassing zorg­de er al voor dat enkele honderd­duizenden poststukken met vertra­ging verwerkt zijn, zegt een woord­voerster van PostNL. „We verwach­ten dat de achterstand in de loop van volgende week is weggewerkt. Maandag komen er 80 extra mede­werkers naar Den Bosch.”

Voor atletiekclub DAK in Drunen
is dat te laat. Daar postten ze vori­ge week vrijdag 600 enveloppen met startnummers voor de deelne­mers aan de Drunense Duinen­loop van morgen. Gisteren was er nog niet één bezorgd. Ook winkels klagen. Philippe van Seggelen van de Bruna in Rosmalen: „Het is een drama. Veel post arriveert niet. En je moet 20 minuten in de wacht om iemand bij PostNL te kunnen spreken.” De familie Van Houwe­lingen uit Den Bosch is ‘vreselijk boos’. „ Onze dochter is 23 maart overleden in Amsterdam. Maan­dag zijn de kaarten gepost. Vrijdag 30 maart nog steeds geen overlij­densbericht ontvangen.”

De SP wil dat het kabinet ingrijpt bij PostNL. „Brieven moeten bin­nen 24 uur bezorgd worden”, al­dus Kamerlid Sharon Gesthuizen. Bron: Brabants Dagblad