Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zondag, april 29, 2007

Alleen de letters in de gevel wil ik graag hebben”

Door Jan in ‘t Groen

Het Apollotheater zal binnenkort verkocht gaan worden

Kaatsheuvel - Het voormalige café en het Apollotheater van Wijlen Jan Smit liggen er al bijna acht maanden verlaten bij. Maar volgens de weduwe van Jan Smit, die op 7 september van het vorig jaar overleed begint er schot in de zaak te komen. “Het zou weleens heel snel verkocht kunnen zijn. Ik schat het op een maand of drie”, aldus de weduwe. Volgens de weduwe worden de panden inclusief de aangrenzende woning, waar Brigitta met haar vier kinderen woont verkocht door Meeùs makelaardij Tilburg. De bieding van het complex dat ongeveer 1.500 m2 omvat wordt afgehandeld door Advocaten - en Notariskantoor Mannaerts & Appels in Tilburg. “Het enige dat ik graag zou willen hebben zijn de panelen met de omgedraaide letters in de gevel van het café. Die hebben voor mij een bijzondere waarde, want die heeft er de grootvader van Jan, Johan rond 1900 erop geplaatst”. Brigitta werkt als advocaat bij een advocatenkantoor in Antwerpen. Tot voor enkele jaren geleden reed ze elke dag op en neer van Antwerpen naar Kaatsheuvel. “Nu de kinderen groter worden komen we hier in de weekenden naar toe”. Als alles volgens plan verloopt, (“Je weet niet hoe bepaalde zaken lopen”) blijft de familie in Kaatsheuvel wonen. “Ik woon hier al 18 jaar en ik heb hier al mijn vrienden en kennissen”. Daarnaast zit ze al jaren in het Parochiebestuur en is ze voorzitter van de Scoutinggroep Martin Luther King”. Volgens de weduwe zit er renovatie van het complex niet in en zal er onherroepelijk gesloopt gaan worden. “Ik zal dan met mijn vier kinderen op zoek moeten naar passende woonruimte en vindt je niet zomaar”, klinkt het bezorgd. Wat het complex opbrengt is volgens haar niet zo belangrijk. “ Jan was een heel onafhankelijke. Hij liet zich niet leiden door argumenten. Als hij dacht dat het zo was dan was het zo. Een warme sociale mens die non-commercieel was. Hij was meer mens dan een “commerciant”. Volgens haar is de hele familie Smit zo: “ Alle drie de broers en de zus van Jan zijn begaan met het lot van andere mensen en vinden dat belangrijker dan het geld wat dit hier opbrengt. In de verstrreken maanden heeft ze al veel van de inboedel weggegeven. “Als er iemand is die iets kan gebruiken dan krijgt hij het. Maar het grootste gedeelte zal verkocht worden”. In de bioscoop waar de stoeltjes nog staan komt ze zelf niet meer. “Het is daar veel te triestig”.

Labels: