Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, januari 12, 2008

Tonpraoten in Loon op Zand vernieuwend

Loon op Zand is duidelijk afgestapt van het traditionele tonpraoten. Het publiek kreeg vrijdag en zaterdag een complete show te zien. De mix van tonpraoters , cabaretgroepen en de aparte manier van presenteren door de “kleintjes” sloeg geweldig aan bij het grote publiek. De neutrale toeschouwer waande zich in een pronkzitting zoals die alleen de Duitse televisie die kan maken. De zes tonpraoters oogstte veel bewondering voor hun presentaties . De Loonse wethouder Hans Waijers en de eigenaar van het witte kasteel, meneer “de Plundert” waren dankbare onderwerpen voor de sauwelaars. Het kappersduo Leo en Gaby maakten een zeer verdienstelijk debuut.

Het nieuwe boek van Geert Wilders: “Ik ben maar een dom blondje”.
Loon op Zand - Het tonpraoten in Loon op Zand was van hoog niveau. Alle deelnemers zorgden voor een avond topamusement. Jacqueline van der Aa beet als vogelverschrikker Stèève Stien het spits af. “Ik heb nog even bij de Castellanie gestaan. Die mensen zijn zo geschrokken van die prijzen daar hoef ik niets meer aan te doen”. Volgens haar kon je vroeger in Loon voor een leuk prijsje een twee onder een kap woning kopen .” Als je nou ziet dat ze er zestien onder een kap moeten bouwen dan schrik je je kapot. En ze krijgen allemaal Vermeer als buurmam!” Peter Ritsema kreeg als de Achmed de Toerk (Turk) menig open doekje. Hij kwam op in (derde hands) originele klederdracht. “Mijn opa was gastarbeider. Ik nu derde generatie. Ik alleen gast zijn”, aldus De Toerk die twee keer was opgepakt door de wijkagent: “Eén keer omdat ik een steelpan en één keer omdat ik bezemstelen gestolen had”. De Toerk had pas het nieuwe boek van Geert Wilders gelezen. “ Ik ben maar een dom blondje”, heet het. Rinus van Son als Stafke de boswachter hield een verhaal over het afsluiten van de bossen door Frans Kapteijns. Extra bewondering oogstte Regina van Kempen die in twee weken tijd een ton geschreven had omdat ze de zieke Joke Ijpelaar moest vervangen. Door haar ervaring en doldwaze avonturen kreeg ze als Dolly met een gegalvaniseerde buis van 2 ½ meter op haar hoofd, waarin ze in vast was blijven zitten tijdens de puppytraining van haar hondje Kimberly , de zaal moeiteloos plat. Met spanning werd uitgekeken naar het debuut van het kappersduo Gaby en Leo. Als generaal en majoor van het Leger des Heils maakte zij een verdienstelijk debuut en zit er zeker een vervolg in. Het is voor Gaby te hopen dat ze toch nog een knappe vent vindt in het dorp. Maar zoals Leo zei: “ Die zijn allemaal homo!”.