Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

dinsdag, juni 09, 2009

Loonse Piet Houtepen honderd jaar.

Niet roken, niet drinken, en veel bidden is hét middel om oud te worden.

Loon op Zand – Voor de deur van de kamer 25 in Woonzorgcentrum “De Venloende” prijkt voor de voordeur van de honderdjarige Piet Houtepen een groot bord met de tekst “Boer Piet, Boerser kan ’t niet”. De begroeting met de honderdjarige is warm en hartelijk. “Alweer iemand die voor mij komt?”, vraagt hij met een zekere trots. De in Bavel geboren Houtepen ziet eruit als een zeventigjarige. “Omdat ik nog geen rimpels heb denkt iedereen dat ze bij de gemeente een fout hebben gemaakt”, lacht hij. Vol trots vertelt hij hoe hij zijn vrouw leerde kennen. “Ik stond met mijn appels op een tentoonstelling in Dongen, en ze pikte stiekem een appeltje weg om mijn aandacht te trekken. Ze waren echt op mannenjacht!”. Piet werd meteen verliefd op zijn Anna van Wezel. Na hun huwelijk ging het paar op de boerderij in De Middelstraat in De Moer wonen. Daar kregen ze vijf dochters. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag een zoon had gehad”, vertelt Piet, die 14 kleinkinderen en 18 kleinkinderen heeft. “Maar met mijn dochters ben ik natuurlijk ook blij”. Net voor hun zestigjarig huwelijk overleed zijn vrouw. Piet is bijna 60 jaar lid geweest van het koor St. Cecilia in De Moer. “Hij heeft altijd gehoopt dat hij daar nog eens een lintje voor zou krijgen”, vertelt zijn jongste dochter Wilma. In 2003 verliet Piet de boerderij en ging hij in de Venloene in Loon op Zand wonen. Piet had veel moeite met de verhuizing van Loon naar de noodvoorziening in Kaatsheuvel en later naar de nieuwbouw in Loon op Zand. Hij hield er een hartinfarct aan over. Op de vraag of hij daar nog nadelen van ondervindt zegt hij: “Alleen één tabletje meer!”. Volgens Piet is hij honderd jaar geworden omdat hij heel zijn leven voor het slapen gaan heeft gebeden. “Ik bid nu elke avond dat ik maar goed met de zusters op kan blijven schieten en voor de contactverzorgende Jacqueline Schoenmakers in het bijzonder”. Verder heeft hij nog een advies voor iedereen die ook honderd jaar wil worden: niet roken, niet drinken, en heel, heel veel bidden.

1 Comments:

Anonymous tini said...

dan wordt ik niet oud haha

09 juni, 2009  

Een reactie posten

<< Home