Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, januari 20, 2010

‘Je kunt niet eeuwig doorgaan met Tonpraoten in Kaatsheuvel’

Na 19 jaar Kaatsheuvels tonpraoten legt Rietje Schoenmakers de pannen erop.

Kaatsheuvel – De tafel in de huiskamer van Rietje Schoenmakers(73) ligt bezaaid met teksten. De voorbereiding voor haar laatste editie van het tonpraoten zijn in volle gang. Na tien jaar in de ton van de Werft en daarna nog negen jaar het evenement gepresenteerd te hebben, is de geboren en getogen Kaatsheuvelse dit jaar voor het laatst te bewonderen. Ze stopt er definitief ermee. “Je kunt er niet eeuwig mee door blijven gaan”, klinkt het resoluut. Nog altijd spreekt ze gedreven over de tijd van vroeger. Over hoe ze in de ton begon als Tetske de Glazenwasser, en hoe ze de zaal plat kreeg als non. “Ik kwam binnen op een fiets zonder zadel het twee boxen aan mijn stuur. De ene was Mgr. Zwijsen, de andere Mgr. Simonis”. De tijd van de ton ligt weer jaren achter haar. Acht jaar geleden, toen ze gestopt was met tonpraoten vroeg men haar of ze niet wilde presenteren. De eerste keer nam ze de presentatie alleen voor haar rekening, de overige keren was het een duopresentatie met ondermeer Gerrit Dingemans en Hans van Buren. “De laatste keer ga ik het weer alleen doen, in mijn gewone kleren, en zonder opsmuk”. Volgens Schoenmakers is presenteren moeilijker dan tonpraoten: “Een buut studeer je in, bij presentatie moet je veel improviseren”. Als ze de lijst met typetjes bekijkt slaat de verwondering over haar eigen prestatie toe. “Ik begrijp niet dat ik dit allemaal gedaan heb. Het wordt echt tijd dat ik stop”. Wat de toekomst betreft van het tonpraoten in Kaatsheuvel is Schoenmakers niet echt optimistisch. “Het is maar goed dat Thoe Weijters een clinic is gestart om nieuwe mensen op te leiden. Maar het is en blijft moeilijk om de jeugd er warm voor te krijgen” Schoenmakers is 29 en 30 januari voor het laatst te zien tijdens het tonpraoten in de Werft in Kaatsheuvel. Beide avonden beginnen om 19.45 uur