Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

dinsdag, februari 23, 2010

In toekomst snelle bus naar Efteling

Een snelle busdienst moet De Efteling ook over vijf jaar nog bereikbaar houden. Plan is om bussen richting het attractiepark vrij baan te geven over de vlucht¬stroken van de omgebouwde N261 ( Tilburg-Waalwijk) en van de A59 richting Den Bosch.

door Ron Lodewijks DEN BOSCH – Het provinciebestuur (GS) van Brabant gaat serieus werk maken van een snelle busdienst tussen Den Bosch, Waal¬wijk en Tilburg. Hoofddoel hier¬van is om De Efteling ook over vijf jaar nog bereikbaar te houden.
Tijdens topdagen slibben de aanen afvoerwegen rond Kaatsheuvel steeds vaker dicht met bezoekers van het attractiepark, dat de ko¬mende vier jaar 200 miljoen euro wil investeren in verdere uitbreiding. „Dat doen wij alleen als de mensen ons kunnen blijven berei¬ken. Maar vijf procent van onze be¬zoekers maakt nu gebruik van het openbaar ervoer. Dat moet aanzienlijk groeien om in de zomer¬piek 35.000 bezoekers per dag te kunnen verwerken”, verklaart Eftelingdirecteur Bart de Boer.
De opzet is om bussen richting het attractiepark vrij baan te geven over de vluchtstroken van de om¬gebouwde N261 ( Tilburg-Waal¬wijk) en van de A59 richting Den Bosch. „Elke tien minuten moet je vanaf enkele centrale busstations kunnen opstappen, zodat open¬baar vervoer concurrerend wordt ten opzichte van de auto”, schetst gedeputeerde Cora van Nieuwen¬huizen ( verkeer en vervoer). De provincie betaalt de exploitatie van deze sneldienst, alsmede de ombouw van de N261 tot snelweg, die in 2013 moet beginnen. Als dit karwei is voltooid wordt de huidi¬ge buslijn 300 opgedoekt.

Met deze garantie op zak, wil De Efteling ten noorden ( langs de A59) en ten zuiden van het attrac¬tiepark (aan de rand van Tilburg) transferia aanleggen, waar bezoe¬kers hun auto kunnen parkeren en op de bus stappen. Een dergelijk plan werd 25 jaar geleden gelanceerd door toenmalig gedeputeerde Jan de Geus, zonder succes.
Omwille van de haalbaarheid, willen GS en Eftelingdirectie de sneldienst zo simpel en goedkoop mo¬gelijk houden. Van Nieuwenhuizen: „Het is altijd nog mogelijk langs de N261 een vrije busbaan te leggen. Daarvoor is ruimte gereserveerd.” Een tramverbinding, zoals bepleit door GroenLinks, is volgens De Boer niet haalbaar. ,,Alleen de aanleg kost al honderden miljoenen. Dat geld is er niet.”

Tot de N261 is omgebouwd moet extra parkeerruimte rond het attractiepark, in combinatie met een groene golf de gang er op deze provinciale weg in houden. Tijdens de aanleg zijn volgens Van Nieuwenhuizen aanvullende maatregelen nodig om het verkeer te laten doorrijden. „ Ook andere gebruikers van het openbaar vervoer, pro-fiteren straks mee van de busdienst die we dankzij de druk bezochte Efteling tussen Tilburg en Den Bosch kunnen optuigen.”

2 Comments:

Blogger roofvogel said...

Terecht dat o.m. de provincie niet voor een tram kiest ! Alle positieve en goede bedoelingen van Groen-Links daargelaten, is de afgelopen jaren met vele miljoenen onderzoek van ons gemeenschapsgeld, gebleken dat een rail-HOV (tram of lighttrain) ten koste zal gaan van de algehele ontsluiting van de gehele langstraat! voor Kaatsheuvel blijft dan een schamele UURSVERBINDING met Tilburg ,Waalwijk en 's-Hertogenbosch over!
Wel noodzakelijk is dat tegelijk met de reconstructie van de N261 ook de derde rijstrook wordt aangelegd voor zgn "doelgroepen vervoer"(Lijnbus Touringcar en Taxi) Het is van den dolle om dat nu nog naar de toekomst te verschuiven !Hopelijk worden er ook goede overstap situaties geschapen met de ontsluitende verbindingen zodat met een simpele overstap straks het hele "Langstraat netwerk" echt optimaal wordt !

26 februari, 2010  
Anonymous Anoniem said...

Hallo,

Hoe kom ik in contact met de eigenaar van deze Blog? Ik heb namelijk een vraag.

Groetjes,

Linda Jansen
lindajansen1984@gmail.com

03 maart, 2010  

Een reactie posten

<< Home