Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, maart 10, 2010

We praten onszelf die kloof echt aan’

KAATSHEUVEL – Herman van Gulik zet vanavond echt een punt achter z’n lange politieke loopbaan in Loon op Zand. Zestien jaar lang maakte de CDA-fractievoorzitter deel uit van de gemeenteraad, maar de Kaatsheuvelnaar (65) verwacht zeker geen afkickverschijnselen na zijn afscheid. „Ik ben niet iemand die je straks vaak in de raadzaal ziet. Het is gewoon einde oefening. Het wordt tijd dat jongeren nu de kar gaan trekken.”

Van Gulik, voormalig manager bij Albert Heijn Distributie, rolde ruim twintig jaar geleden in de politiek. Het was boeiend werk, al merkte hij al snel dat je als politicus soms wel erg veel geduld moet hebben. „Dat stoorde me wel. Die stroperigheid van procedures, en al die regels. Zaken bleven soms ook te lang liggen door de ‘kleine’ gemeentelijke organisatie.” Maar Van Gulik is zeker geen voorstander van een herindeling, benadrukt hij. „Ik geloof daar echt niet in. Door een goede samenwerking met andere gemeenten is nog veel tijd te winnen en geld te besparen. Als je herindeelt, wordt ook de afstand tot de inwoners groter.”

En met de veelgenoemde kloof tus¬sen burgers en politiek valt het volgens Van Gulik in Loon op Zand best wel mee. „Die kloof praten we ons zelf aan. Mensen weten mij goed te bereiken. Sommigen denken dat een besluit pas echt goed is, als de raadzaal bomvol zit met klappende mensen. Er zijn veel belangrijke besluiten genomen met geen hond op de tribune. En dat is ook niet erg.” Wel gelooft Van Gulik er heilig in dat het tijd wordt voor nieuwe politiek. „Raadsleden moeten zich niet blijven storten op hopen papierwerk.

Van Gulik vindt dat in de laatste twintig jaar de gemeente Loon op Zand in ieder geval een stuk mooier is geworden. „Ik wandel regelmatig door de gemeente. Je ziet prachtige wijken, groen en voorzieningen. Nu wordt ook nog echt gestart met de bouw van het Bruisend Dorpshart in Kaatsheuvel; dat is toch een beetje mijn kindje, waarvoor we met vuur en zwaard hebben gestreden. Daar ben ik best trots op.”
Het heeft wel wat pittige discussies gekost.

„ De toon van de politieke discussie is de laatste jaren toch verhard, en wordt er meer op de man gespeeld. Dat is jammer. Soms worden halve waarheden verteld, daar hou ik niet van.” Van Gulik kon zelf soms ook scherp uit de hoek komen. „Toch ben ik iemand die graag mensen bij elkaar brengt, en meerderhe¬den in de raad zoekt. Cees van de Ven (GroenLinks, red.) noemde mij wel eens een machtspoliticus.
Maar ik hou gewoon niet van verliezen. Daar is niets mis mee.”

Als ‘ winnaar’ moet Van Gulik balen dat zijn CDA bij de verkiezingen een zetel heeft verloren. „ Dat ligt niet aan ons beleid”, concludeert hij. „ De landelijke politiek en de val van het kabinet hebben duidelijk een rol gespeeld bij deze verkiezingsuitslag. Wel hadden we misschien wat te weinig echte stemmentrekkers op onze lijst.” Maar Van Gulik ziet geen reden om niet met de ode vertrouwde coalitie Gemeentebelangen, CDA en Lijst Loon op Zand door te gaan. „Die coalitie heeft in z’n ge¬heel niet verloren, en moet de klus dus af kunnen maken. Al is het dan zonder mij.”