Loon op Zand wil toerist ín het dorp
LOON OP ZAND – Miljoenen toeristen en dagjesmensen komen jaarlijks naar de gemeente Loon op Zand, maar de meesten komen niet verder dan de Efteling en de Loonse en Drunense Duinen. Ondernemers en gemeente willen veel meer bezoekers in de dorpen Kaatsheuvel en Loon op Zand zelf zien te krijgen. Maar daarvoor moet het centrum van beide dorpen aantrekkelijker én bekender worden. Mooie plannen zijn er genoeg, nu moeten die ook een keer werkelijkheid worden.
In het nieuwe sociaal-economisch beleidsplan wijst het adviesbureau BRO nog eens op de grote kansen die er liggen op het gebied van toerisme en recreatie. In de discussienota worden de zwakke en sterke punten van de kernen Kaatsheuvel, Loon op Zand en De Moer aangegeven. Vooral in Kaatsheuvel lijkt nog veel werk aan de winkel. Het centrum oogt wat rommelig en mist uitstraling, zo is de conclusie. De winkels liggen te verspreid en het horeca-aanbod is te mager voor een recreatieve gemeente als Loon op Zand.
Deze uitkomsten zijn geen verrassing voor Piet den Hartog, eigenaar van de Albert Heijn en voorzitter van de Winkeliers Vereniging Kaatsheuvel. „In 1988 was er een vergelijkbaar rapport van hetzelfde bureau. De inhoud was grotendeels hetzelfde. Dat er in 22 jaar zo weinig is gebeurd, is triest.”
De gemeente heeft veel hoop gevestigd op het Bruisend Dorpshart in Kaatsheuvel. De komende jaren moet het dorp een nieuw centrum krijgen met horeca, woningen en andere voorzieningen. Maar Den Hartog vraagt zich af of Kaatsheuvel echt gaat ‘bruisen’, als het hier bij blijft.
Volgens hem is het belangrijk dat de ondernemers de handen ineen slaan en zelf ook het voortouw nemen om plannen van de grond te krijgen. Ook zijn collega Guus van Es, voorzitter van de Loonse Ondernemers Vereniging, onderschrijft dat. „Dat besef is er veel meer dan vroeger.”
Geert van Opstal, voorzitter van het Ondernemers Platform Gemeente Loon op Zand, merkt ook dat ondernemers steeds meer samen optrekken. „ Er zijn wel eens meningsverschillen, maar dat geeft niet. Het is geen los zand meer.” Van Es vindt het goed dat nu een duidelijke koers is uitgezet met het sociaal-economisch beleidsplan. „ Deze gemeente heeft enorme mogelijkheden.” Hij ziet grote kansen voor Loon op Zand als een toeristisch centrum, met bijvoorbeeld een bezoekerscentrum voor de regio.
Voor het dorp Loon op Zand zelf is de uitbreiding van de EMTÉ- supermarkt een grote wens en moet de leegloop van bedrijvenpark De Hoogt gestopt worden. Hier wordt hard aan gewerkt, aldus Van Es.
In de discussienota staan meer acties en speerpunten, zoals:
-een onderzoek naar meer koopzondagen,
-de aanpak van bedrijventerreinen in de dorpen,
-het oprichten van een ondernemersfonds,
-behoud van agrarische bedrijvigheid.
„We gaan nu samen met gemeenteraad en ondernemers kijken welke acties prioriteiten hebben”, aldus wethouderWim Aussems (Gemeentebelangen). „We kunnen niet alles. Maar de belangrijkste zaken willen we echt aanpakken.” Het Sociaal-Economisch Beleidsplan ligt nog tot 29 december ter inzage.
Bron: Brabants Dagblad : Auteur Michel Koster
1 Comments:
werkelijk fantastisch ,schitterend er zijn eigenlijk geen woorden voor.Bedankt voor het plaatsen.
Een reactie posten
<< Home