Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, april 02, 2011

Het monster brult al in magische stad in Efteling


Foto: Efteling

Bron: Brabants Dagblad Auteur Michel Koster
Kaatsheuvel - Het uur van de waarheid nadert. Vrijdag opent de magische stad Rave­leijn de poorten voor bezoekers van de Efteling. Het is nog hard zwoegen om alles op tijd klaar te krijgen. „Dat is altijd bij nieuwe attracties”, vertelt Efte­ling- directeur Bart de Boer. „Tot op het laatste moment worden de puntjes op de i gezet.”

In zestien maanden tijd is de magi­sche stad Raveleijn uit de grond ‘gestampt’. Een indrukwekkende stad met een (magische) toegangs­poort, opvallende toren, histori­sche gevels, restaurant ‘ tWapen van Raveleijn en een grote open­luchtarena met tribunes met zo’n duizend zitplaatsen.

In het midden van de arena staat het meerkoppig monster Draconi­con al vuur te spuwen en vervaar­lijk te brullen.

De hele dag door wordt nog druk gerepeteerd voor de grote park­show, die straks vijf of zes keer per dag wordt gegeven.

Tien acteurs uit Nederland, België en Frankrijk, vijf paarden, vijf ra­ven, een uil en een valk moeten zorgen voor een spannend schouwspel, waar Thomas en zijn broers en zussen het in de arena opnemen tegen de kwade graaf Grafhart en zijn monsterlijke we­zens.

Voordat het twintig minuten du­rende spektakel begint, krijgen de bezoekers eerst het inleidende ver­haal van Raveleijn te zien op de beeldschermen die bij de tribunes hangen.

„Raveleijn is iets heel bijzonders voor de Efteling”, stelt De Boer.

„We doen wel meer voorstellingen in de openlucht. Maar in zo’n gro­te arena met zulke tribunes, dat is een ander verhaal. Volgens hem gaat het ook een stuk verder dan de traditionele ruiter- en paarden­show. „ Aan het verhaal achter de voorstelling is ruim twee jaar ge­werkt. Het zit vol drama en span­ning. Neem alleen de muziek al, gecomponeerd door René Merkel­bach en ingespeeld door Het Bra­bants Orkest. Dat klinkt zo indruk­wekkend.”

Daarnaast is er het typische Efte­ling- decor van de magische stad met haar karakteristieke panden.

„Over elk detail, scheve dakpan en scheur in de muur is nagedacht.

Dat zorgt soms voor hoofdbrekens en stress, maar het resultaat is er naar. We hebben er weer een kas­teel bij”, aldus De Boer.

De opening van de 30 miljoen eu­ro kostende attractie kan bijna nie­mand ontgaan zijn. Niet eerder koos de Efteling voor zo’n multi­mediale aanpak als bij Raveleijn.

Zo lanceerde het bedrijf het boek ‘Raveleijn’ van Paul van Loon en een televisieserie bij RTL4. Ook op internet was volop aandacht voor de nieuwe attractie en bin­nenkort komt er een online- game.

Volgens De Boer smaakt deze aan­pak naar meer.

De Efteling heeft ook heel wat aan­dacht getrokken door de kleine tweehonderd burgemeesters die donderdag naar de officiële ope­ning van Raveleijn komen en de discussie daarover. „Het toont aan hoe de Efteling leeft in Nederland.

Zo veel ambtsketens bij elkaar, dat is niet vaak vertoond.”

Vrijdag is dus de eerste dag dat be­zoekers de nieuwe parkshow kun­nen zien. Bij Raveleijn zullen ver­moedelijk geen lange wachtrijen staan. De Efteling werkt bij die at­tractie namelijk met gereserveerde plaatsen. Wie de voorstelling wil zien moet bij het binnengaan van het park eerst een plek reserveren voor een van de vijf of zes shows die dag. Met een kaartje is daarna de voorstelling van Raveleijn te be­zoeken.

„Het heeft dus weinig zin om met­een hard naar de nieuwe attractie te rennen”, aldus De Boer. „Want dat zien we vaak. Wel is het ver­standig om snel een plek te reser­veren. Want vol is vol.”