Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, oktober 20, 2011

‘Kennis heemkunde wordt genegeerd’

Regionaal- Nu de eindrapportage in beeld komt van alle cultuurhistorische kaarten voor tien gemeenten in de regio Eindhoven, Langstraat en het Groene Woud, is er ongezou­ten kritiek ontstaan in de cultuur­historische hoek over de aanpak van historicus Sjef Hendrikx. Met name plaatselijke heemkundekrin­gen steigeren, omdat ze naar eigen zeggen nauwelijks of niet betrok­ken worden bij gemeentelijke cul­tuurhistorische kaarten, die straks de onderlegger gaan vormen voor het cultuurhistorisch beleid van deze gemeenten.

Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld, hoogleraar cultuur in Brabant aan de Universiteit van Tilburg, maar ook Jan Franken, bestuurslid Bra­bants Heem vrezen dat de ge­noemde gemeenten straks met een ‘waardeloze historische kaart in de maag zitten, waarmee het cultuurhistorisch beleid jaren wordt teruggeworpen’.

Een aantal gemeenten in het Groe­ne Woud, de Langstraat en de re­gio Eindhoven hebben een exter­ne historicus ingehuurd om voor hen ‘de gemeentelijke cultuurhisto­riekaart’ te maken.

Het gaat om dr. Sjef Hendrikx uit Rozendaal (Gelderland). Gezamen­lijk hebben deze gemeenten 100.000 euro uitgetrokken om voor Dongen, Loon op Zand, Oisterwijk, Son en Breugel, Heus­den, Haaren, Best, Schijndel, Vught en Sint-Michielsgestel dat werk uit te voeren.

„Het werk van de uitvoerder is be­neden de maat. Heemkundekrin­gen) zijn niet te spreken over de aanpak. Pas op het allerlaatste mo­ment worden deze clubs ingescha­keld. Hiermee miskent Hendrikx de kwaliteit en kennis van deze soms professionele en vaak se­mi- professionele mensen”, zegt Bijsterveld.

Jan Franken van Brabants Heem beaamt dat. „We hebben al flinke bijval gehad van heemkundekrin­gen, zoals die van Gestel en Loon op Zand. In alle voorwerk van Hendrikx staan volop fouten en omissies. En er is geen recente lite­ratuur verwerkt in de stukken”, zegt Franken.

De heemkundekring De Ketsheu­vel geeft aan dat Hendrikx namen op de lijst heeft staan van panden die allang gesloopt zijn. En rijks­monument De Eendragt (molen) is vergeten.De heemkunde in Dongen geeft aan dat Hendrikx eeuwen Dongen­se geschiedenis is vergeten te be­schrijven (veertiende eeuw en laat­ste 200 jaar).

Sjef Hendrikx is erg verbaasd over alle kritiek. „ Ik zag bij de SRE- ge­meenten zoals Oirschot hoe het er aan toe ging. De heemkunde daar kwam met 450 pagina’s aan goed­bedoelde informatie, voorafgaand aan het samenstellen van de kaart. Dat wilde ik niet. Heemkundekrin­gen hebben kundige mensen. Maar van al die gedetailleerde in­formatie kan ik maar een tiende gebruiken. Dat schept verwachtin­gen. En ik denk dat er zeer grote verwachtingen zijn gewekt. Om­dat ik anders werk, is het niet naar de zin van sommige heemkundi­gen die me zwart maken en dus is het ineens oorlog.”

Hendrikx zegt onverstoorbaar ver­der te werken aan de kaarten, on­danks alle kritiek. „ Ik werk heel methodisch. De kaarten moeten instrumenten zijn voor gemeen­ten om afwegingen mee te maken. Het is geen beleid. Ik leg voor mijn werk verantwoording af aan de Stichting Behoud Brabantse Monumenten, dat is mijn op­drachtgever. Ook de provincie toetst mijn werk. Niet de heem­kundekringen.”


Bron: Brabants Dagblad Auteur: Domien van der Meijden