Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, oktober 20, 2011

Toekomst nachtbus valt of staat met geld

KAATSHEUVEL – De proef met de Nightliner tussen Tilburg, Loon op Zand, Kaatsheuvel enWaalwijk verloopt volgens provincie en ver­voerder Veolia naar wens. De nachtbus trekt een flink aantal rei­zigers en de ritten leiden tot dus­ver niet of nauwelijks tot inciden­ten of overlast. Toch is de toe­komst van de Nightliner onzeker. Voorlopig moet er nog geld bij om de bus te laten rijden, vooral de be­veiliging is duur. De proef loopt nog tot april vol­gend jaar, maar de grote vraag is wie daarna de kosten van de Night­liner voor de rekening kan of wil nemen. Vanaf april dit jaar rijdt de Nightliner iedere zaterdagnacht tussen Tilburg en Waalwijk, met stops in Loon op Zand en Kaats­heuvel. Vooral de laatste rit van half vier ‘s nachts is populair bij uitgaande jongeren.

Provincie en Veolia tonen zich zeer tevreden over het verloop van de proef. Nu vangen de provincie en de regio GGA Midden-Brabant nog eventuele exploitatietekorten op. „ En er moet wel geld bij”, stelt de woordvoerder van Veolia zon­der daarbij nog exacte bedragen te noemen. Als de betrokken ge­meenten Tilburg, Loon op Zand en Waalwijk de proef met de Nightliner na april willen voorzet­ten, moeten zij mogelijk zelf mee gaan betalen aan de nachtbus.

De vraag is of alle partijen daartoe straks bereid zijn. Het uitgangs­punt is dat het project ‘budgettair neutraal en kostendekkend’ moet zijn, maar dat blijkt dus een lastig verhaal.

In Loon op Zand klonk al jaren de roep om de Nightliner. „En ik ben blij dat het zo goed loopt”, stelt wethouder Jacques Broeders (Ge­meentebelangen). Ook hij beseft dat straks het kostenverhaal op ta­fel komt. „Wellicht zijn er ook ma­nieren te bedenken om de kosten te drukken”, stelt hij. „Bijvoor­beeld het verhogen van tarieven of het schrappen van de vroege rit­ten, die niet zo populair zijn. Maar ik wil niet vooruit lopen op deze discussie.” Als de gemeente toch fi­nancieel bij moet springen, is het aan de gemeenteraad om te kijken of hij die investering waard vindt, legt Broeders uit. Ook in Tilburg enWaalwijk zal deze discussie ver­moedelijk gaan spelen.

De kans dat een commerciële par­tij in het project stapt, lijkt klein. De betrokken gemeenten vonden eerst geen enkel touringcarbedrijf dat de ritten van de nachtbus wil­de verzorgen. De bedrijven waren uiterst huiverig voor de kosten van beveiliging en vandalisme. Maar met steun van de provincie kwam de proef er toch.

Bron: Brabants Dagblad Auteur: Michel Koster

1 Comments:

Blogger maus said...

Geweldig dat de proef een groot succes is! Ik hoop alleen niet dat het voortzetten van de Nightliner nu weer in een lange discussie terechtkomt. Nut en noodzaak is bewezen!!! De politiek heeft het altijd als een van de speerpunten in haar verkiezingsprogramma' s gehad dus daar verwacht ik voldoende steun van. Ik zou zeggen schouders eronder en voortzetten die bus!!!

21 oktober, 2011  

Een reactie posten

<< Home