Toekomst nachtbus valt of staat met geld
KAATSHEUVEL – De proef met de Nightliner tussen Tilburg, Loon op Zand, Kaatsheuvel enWaalwijk verloopt volgens provincie en vervoerder Veolia naar wens. De nachtbus trekt een flink aantal reizigers en de ritten leiden tot dusver niet of nauwelijks tot incidenten of overlast. Toch is de toekomst van de Nightliner onzeker. Voorlopig moet er nog geld bij om de bus te laten rijden, vooral de beveiliging is duur. De proef loopt nog tot april volgend jaar, maar de grote vraag is wie daarna de kosten van de Nightliner voor de rekening kan of wil nemen. Vanaf april dit jaar rijdt de Nightliner iedere zaterdagnacht tussen Tilburg en Waalwijk, met stops in Loon op Zand en Kaatsheuvel. Vooral de laatste rit van half vier ‘s nachts is populair bij uitgaande jongeren.
Provincie en Veolia tonen zich zeer tevreden over het verloop van de proef. Nu vangen de provincie en de regio GGA Midden-Brabant nog eventuele exploitatietekorten op. „ En er moet wel geld bij”, stelt de woordvoerder van Veolia zonder daarbij nog exacte bedragen te noemen. Als de betrokken gemeenten Tilburg, Loon op Zand en Waalwijk de proef met de Nightliner na april willen voorzetten, moeten zij mogelijk zelf mee gaan betalen aan de nachtbus.
De vraag is of alle partijen daartoe straks bereid zijn. Het uitgangspunt is dat het project ‘budgettair neutraal en kostendekkend’ moet zijn, maar dat blijkt dus een lastig verhaal.
In Loon op Zand klonk al jaren de roep om de Nightliner. „En ik ben blij dat het zo goed loopt”, stelt wethouder Jacques Broeders (Gemeentebelangen). Ook hij beseft dat straks het kostenverhaal op tafel komt. „Wellicht zijn er ook manieren te bedenken om de kosten te drukken”, stelt hij. „Bijvoorbeeld het verhogen van tarieven of het schrappen van de vroege ritten, die niet zo populair zijn. Maar ik wil niet vooruit lopen op deze discussie.” Als de gemeente toch financieel bij moet springen, is het aan de gemeenteraad om te kijken of hij die investering waard vindt, legt Broeders uit. Ook in Tilburg enWaalwijk zal deze discussie vermoedelijk gaan spelen.
De kans dat een commerciële partij in het project stapt, lijkt klein. De betrokken gemeenten vonden eerst geen enkel touringcarbedrijf dat de ritten van de nachtbus wilde verzorgen. De bedrijven waren uiterst huiverig voor de kosten van beveiliging en vandalisme. Maar met steun van de provincie kwam de proef er toch.
Bron: Brabants Dagblad Auteur: Michel Koster
1 Comments:
Geweldig dat de proef een groot succes is! Ik hoop alleen niet dat het voortzetten van de Nightliner nu weer in een lange discussie terechtkomt. Nut en noodzaak is bewezen!!! De politiek heeft het altijd als een van de speerpunten in haar verkiezingsprogramma' s gehad dus daar verwacht ik voldoende steun van. Ik zou zeggen schouders eronder en voortzetten die bus!!!
Een reactie posten
<< Home