Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, november 11, 2011

Wethouder Broeders vertrekt eind dit jaar

KAATSHEUVEL – Jacques Broeders (Gemeentebelangen) stopt als wet­houder in Loon op Zand. Aan het eind van het jaar zet hij om ge­zondheidsredenen een punt ach­ter zijn lange bestuurlijke loop­baan. Zijn beoogde opvolger is ook al bekend: huidig Gemeente­belangen- raadslid Gerard Bruij­niks ( 49) uit Kaatsheuvel.

Gisteravond na de begrotingsverga­dering maakte Broeders zijn ver­trek bekend. „ Ik voel aan dat ik niet meer de energie heb die mijn taak vraagt. Ik moet aanvaarden dat ik moet stoppen.” Broeders is snel vermoeid door de ziekte van Waldenström, een zeldzame bloed­ziekte. „Ik vind het erg dat ik het karwei niet af kan maken. Maar er is meer in het leven.”

Met zijn afscheid komt een abrupt einde aan een lange politieke car­rière, die in 1978 begon. De 61- jari­ge Broeders was van 1989 tot 2002 al wethouder in Loon op Zand. In 2009 keerde de Kaatsheuvelnaar verrassend terug in het Loonse col­lege als opvolger van de opgestap­te Joop Bisselink.

De grootste coalitiepartij Gemeen­tebelangen ziet in korte tijd haar tweede wethouder vertrekken. In juni stapte Wim Aussems op, die het vertrouwen miste van een deel van de gemeenteraad en het colle­ge. Na een lange zoektocht vond Gemeentebelangen een opvolger: Henk van Komen. Hij moet overi­gens nog aan zijn klus beginnen. Het vernieuwde college, met de twee nieuwkomers Van Komen en Bruijniks, wacht een zware klus. Loon op Zand heeft ambitieuze plannen, maar worstelt ook met forse bezuinigingen. Broeders heeft een zware portefeuille. Zo houdt hij zich onder meer bezig met de plannen voor het Bruisend Dorpshart in Kaatsheuvel. Het is nog niet bekend hoe de vier wet­houders Van Komen, Bruijniks, Van Eijkeren (Pro3), Wil Ligten­berg (Lijst Loon op Zand) en bur­gemeester Wim Luijendijk de ta­ken precies gaan verdelen.

Bron: Brabants Dagblad