Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

zaterdag, juni 02, 2012

‘Loon op Zand beloont brutale paardenhouders’

KAATSHEUVEL – De Kaatsheuvelse manegehouder Walter Pullens is al meer dan twintig jaar bezig om zijn paardenbedrijf aan de Van Haestrechtstraat uit te breiden maar hij stuit steeds weer op de ge­meente Loon op Zand.

Dat staat volgens Pullens in schril contrast met de paardenhouderij­en die de afgelopen jaren stiekem zijn uitgebreid en illegaal paardrij­les zijn gaan geven. „ Zij zijn be­loond in het nieuwe bestemmings­plan en hebben ruime uitbrei­dingsmogelijkheden gekregen. Ik mag niets, ik mag geen tweede rij­hal bouwen en ik mag nog maar 50 vierkante meter manegecafé hebben terwijl ik al jaren 240 vier­kante meter heb”, hield manege­houder Pullens deze week de Raad van State voor.

Hij is het zat om als braafste jonge­tje van de klas met een kluitje in het riet te worden gestuurd. De Kaatsheuvelnaar wil een blokkade van het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied van Loon op Zand. Staatsraad Th. van Sloten wilde van Pullens weten wat hij precies moet blokkeren. „Moet ik het hele
plan schorsen of alleen onderde­len?”, vroeg de staatsraad. „ Alles wat met de paardensector te ma­ken heeft, moet worden geschorst zodat de gemeente eerst een com­pensatieregeling voor Pullens heeft opgesteld”, zei diens raads­man.

Pullens vindt dat de gemeente hem alle uitbreidingsmogelijkhe­den door de neus heeft geboord. Een paar jaar geleden had Pullens een uitbreiding van zijn manege bijna rond toen de raad dat op de valreep van tafel veegde: „Ik heb maandenlang met de toenmalige wethouder overlegd. Hij zei dat al­les in orde zou komen. Maar toen het mis ging, bleek later dat de broer van de wethouder zijn paar­denhouderij met een manege mocht uitbreiden.”

Pullens onderstreepte dat hij door de handelwijze van de gemeente de afgelopen twintig jaar een om­zet van 50.000 euro per jaar heeft misgelopen. „Ik ben nu murw, ik weet niet of ik nu nog in staat ben om de manege uit te breiden. Maar ik wil wel compensatie van de gemeente.”