Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, oktober 26, 2007

“Ik schrijf mijn ongenoegen op in sprookjes”

Kaatsheuvel – Er was eens……. Met deze zin beginnen veel sprookjes van Harrie Balvers(74).De sprookjes gaan niet over sprookjesfiguren maar over waargebeurde verhalen en gebeurtenissen waar de schrijver zich aan heeft geërgerd of nog ergert, zoals in het sprookje van “De boze regengod Pluvius”. Op een subtiele manier beschrijft hij wat er in een sprookjespark misging tijdens en na de opnames van een bekend Nederlands modern klassiek orkest en de door het park beloofde compensatie. De bezoekers voelden zich bedrogen en daarom liet Pluvius als straf veel regen over het park neerdalen”, aldus de schrijver, die ook landelijke onderwerpen beschrijft. In het sprookje van de “Oplettende man”, wordt beschreven hoe een kleine kruidenier, toen nog grootgrutters geheten, de indruk wilde wekken dat hij voordelig was in zijn prijsstelling en een slogan bedacht. AH dacht hij, ik verwerk in al mijn advertenties de kreet: ”het bedrijf dat op de kleintjes let”. Balvers schrijft op deze manier veel ongenoegen van zich af. In “De raad die geen onraad rook, en hoe vindt je subsidie in een chaotische administratie”, doet hij op een sprookjesachtige manier onthullingen die velen de haren doet rijzen. “De sprookjes zijn niet bedoeld om iemand te kwetsen. De personages zijn onherkenbaar gemaakt “Ik weet nog niet of ik die scherpe sprookjes uitbreng, want ook al is het een sprookje en zijn er andere namen gebruikt dan weten diegene waar het om draait maar al te goed wie er bedoeld wordt.” Balvers geniet van het schrijven van de sprookjes. “Zo kun je tenminste nog om jezelf lachen”, zegt hij glundert. Het schrijven van sprookjes is echter niet nieuw voor Balvers: “Toen ik bij de Unikaas werkte, en er was ergens een verschil van mening, dan schreef ik dat op in een sprookjessfeer. Er kwam dan altijd een voor alle partijen een aanvaardbare oplossing tevoorschijn”. Naast sprookjes heeft Balvers een boek geschreven over een eeuw geschiedenis over zijn familie en hoe hijzelf de oorlog heeft ervaren. Wanneer het grote sprookjesboek uitkomt is nog niet bekend.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hallo Ome Harrie,
ik heb dit berichtje ook gelezen destijds in het BD en Jan (mijn man) hoorde vanochtend op de radio een interview wat ik dus net gemist heb. mijn vraag is heb je je verhaaltjes ook in boekvorm uitgebracht want dan zou ik graag een boekje bestellen. groetjes Ans (van Sien)

08 december, 2007  

Een reactie posten

<< Home