Wegener-kranten storten zich op glossy’s
Bron: de Journalist
De bezuinigende Wegener-kranten gaan aan de regionale glossy. Op 24 november viel bij 25 duizend geselecteerden in Eindhoven en omgeving FRITS op de mat, een uitgave van het Brabants Dagblad en het Eindhovens Dagblad. De Gelderlander werkt aan een glossy voor Arnhem en Nijmegen onder de werknaam ANNA. Ook bij BN/DeStem is de interesse voor een magazine gewekt.
‘We hebben veel nagedacht over een strategie om meer inkomsten te genereren naast de krant, want we weten allemaal welke ontwikkeling die doormaakt’, verklaart redactioneel manager van FRITS, Hans Matheeuwsen. FRITS, naar de oud-Philips topman, wordt volledig betaald door adverteerders en kost de uitgever dus niets. Sterker nog: er wordt aan verdiend. Redacteuren van De Gelderlander werken om die reden aan een blad onder de werknaam ANNA (Arnhem Nijmegen, Nijmegen Arnhem) dat in grote lijnen dezelfde formule als FRITS zal hanteren. ‘De ontwikkeling waar Matheeuwsen over spreekt, geldt voor ons natuurlijk ook’, verklaart hoofdredacteur Kees Pijnappels het initiatief.
FRITS wordt gratis thuisbezorgd bij 25 duizend Brabanders uit de hogere inkomensklasse. Andere belangstellenden moeten hem, tot verontwaardiging van enkele ED-abonnees, in de kiosk halen voor €5,95. Maar de nieuwe Wegener-glossy’s worden dan ook niet specifiek gemaakt voor abonnees. En daar is een reden voor: de doelgroep is vastgesteld aan de hand van het soort adverteerders dat brood ziet in zo’n blad. Matheeuwsen: ‘Dat zijn adverteerders die mikken op een hoger segment. Die willen niet in de krant, maar wel in een glossy.’
Ook ANNA zal naar alle waarschijnlijkheid alleen gratis worden verspreid onder de beter verdienende burger. Op dit moment wordt er gewerkt aan een dummy, die in januari of februari in de markt zal worden getest. Al naar gelang ANNA aanslaat, zal het magazine vanaf mei in Arnhem en Nijmegen worden verspreid. Volgens Matheeuwsen is vanuit BN/DeStem interesse getoond om ook in Breda een glossy à la FRITS te gaan uitgeven. BN/DeStem hoofdredacteur Johan van Uffelen: ‘Een glossy à la FRITS niet, maar we willen wel meer naar stadsmagazines opgemaakt als tijdschriften. Concreet is dat echter nog niet.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home