Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, januari 22, 2009

Jaartje spartelen niets voor Broeders

KAATSHEUVEL - "Praten, praten, praten. Maar de inwoners zien verder weinig gebeuren. Dat wekt irritatie. Kom nu eens in actie, denken ze dan." Kaatsheuvelnaar Jacques Broeders draait er niet omheen.

De gemeente Loon op Zand móet dit jaar echt een aantal grote projecten van de grond zien te tillen. "Anders staat de geloofwaardigheid van het gemeentebestuur op het spel," stelt hij. Broeders stort zich binnenkort ook op deze loodzware missie. Hij is namelijk de beoogd opvolger van wethouder Joop Bisselink (Gemeentebelangen), die om gezondheidsredenen stopt.

Met Broeders (58) keert een bekend gezicht terug in het Kaatsheuvelse gemeentehuis. Dertien jaar lang, van 1989 tot 2002, was hij al wethouder in Loon op Zand. Na een nieuw politiek avontuur als wethouder in Vught (van 2004 tot 2006) is daar nu plots de terugkeer in het Loonse college. " Dit lag ook echt niet in de planning", stelt Broeders, die sinds 2007 voorzitter van Gemeentebelangen is. "Na de treurige boodschap van Bisselink is mij gevraagd of ik als wethouder aan de slag wilde gaan. Ik ken de gemeente goed, en weet wat er speelt. Het leverde thuis wel wat discussie op, omdat ze weten dat ik iets niet half kan doen. Maar het fakkeltje in me brandt om weer iets te doen voor de gemeenschap van Loon op Zand. De plicht roept."

Broeders benadrukt dat Gemeentebelangen op geen enkele manier druk heeft uitgeoefend op Bisselink om op te stappen. "Wel hadden we zorgen over zijn gezondheid. We hebben dus ook begrip en respect voor zijn besluit."

Broeders zegt pragmatisch te zijn ingesteld. "Dat betekent minder rapporten, minder praten en meer doen. Mijn handen jeuken om een aantal plannen nu snel uitgevoerd te krijgen." Hij somt een aantal voorbeelden op, zoals de ontsluitingsweg Molenwijck-Zuid in Loon op Zand, bedrijventerrein Kets-West II, het doortrekken van de Belgiëstraat, plannen die al jaren leven. " Dankzij de inzet van mijn voorgangers kan er nu geoogst worden." Ook de nieuwe afvalinzameling zal wat aandacht vragen. Bij het omwisselen van alle kliko's ging het nodige mis. "Je wordt daarover nu nog op straat aangesproken. Je moet goed onderzoeken wat er fout is gegaan in de uitvoering en communicatie. Dit mag niet nog een keer gebeuren."

Broeders neemt vaak geen blad voor de mond. In een eerder interview in het Brabants Dagblad (mei 2007) zei hij moeite te hebben met een wethouder (Hans Waijers CDA, red) die trots is op het nieuwe dorpshart in Kaatsheuvel dat er nog moet komen. Trots ben je pas als het klaar is, stelde hij tot woede van coalitiegenoot CDA. "Ik wil soms best prikkelen", geeft hij toe. " Niet om mensen te beschadigen, maar om iets los te maken. Met goede vrienden moet je weleens kunnen botsen. Tussen mij en het CDA zijn echt geen problemen."

Of Broeders ook na de verkiezingen in 2010 als wethouder door wil gaan? Hij zegt niet meteen nee. "Ik ga in ieder geval niet nu een jaartje spartelen en als interim-wethoudertje op de keuken passen. Dat past niet bij mij. Ik ga d'r vol tegenaan." Het betekent dat hij zijn werk bij basisschool De Rank in Sprang-Capelle beperkt tot een hele of halve dag per week. "Ik wil in ieder geval voor de klas blijven staan. De één vist voor zijn ontspanning, voor mij is dat het werk op school. "

Bron Brabants Dagblad door Michel Koster. donderdag 22 januari 2009

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Minder rapporten, minder praten. Met andere woorden, ik doe wat ik doe zonder de raad tijdig te informeren.
Echt GB filosofie van een gemeente besturen, ik zit aan het stuur en we gaan waar ik wil, als men het er niet mee eens is hoor ik het wel en l*l, pardon, praat me er achteraf wel uit.

22 januari, 2009  
Anonymous Anoniem said...

De macht is weer terug aan de macht!!

22 januari, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Is het een gewoonte in Loon op Zand om anoniem of alleen met een voornaam berichten te verzenden.Ben zo stoer om precies te laten zien wie je bent!!!!

H.W.Bogaard ex raadslid.

22 januari, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Niet lullen maar poetsen is een goed gezegde!!!!
Daar heeft het de afgelopen jaren veel aan gemankeerd.
Zeg wat je denkt en doe wat je zegd!!
Succes J.Broeder!!

Hans Bogaard.

22 januari, 2009  
Anonymous Anoniem said...

h v d boogaart

denk jij nu echt dat je geloofwaardig overkomt?

het is meer als een schoolkind dat zijn zin niet krijgt van zijn vriendjes , en dan naar zijn moeder loopt.

doe eens iets positiefs in plaat van dat draaikonten gedoe.

en nee ik zit niet in de politiek , maar heb een hekel aan mensen die dus alles doen om in die raad te zitten.


peter hamers

en zo nu kun je niet zeiken over geen achternaam

23 januari, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Een kontendaaier is Bos van de P.v.d.A
En alles doen om in de raad te komen is onjuist,want ik ga er liever niet dan wel in.
En wat jij mailt is onjuist;maar dat komt omdat jij geen volledige info. hebt.

Hans Bogaard.

23 januari, 2009  
Anonymous Anoniem said...

@ Hans Boogaard,
je schrijft ik ga er liever niet in dan wel. Het hoeft niet hoor het is geen verplichting. De vraag die is neergelegd vanwege de kieswet kun je dus gemakkelijk met nee beantwoorden. Zeker nu je hier zo in het openbaar schrijft " En alles doen om in de raad te komen is onjuist,want ik ga er liever niet dan wel in."
Denk er dus svp nog maar goed over na Hans, want zoals je vorig jaar al zei, is de gemeente niet gebaat met nog een eenmanspartij erbij
en voor het geld hoef je het toch niet te doen?

24 januari, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is volkomen juist!
Ik zal er ook goed over nadenken.
En ik ben het ook eens dat een éénmanspartij zeker geen goede optie is.
Ben nog bezig met politiek veel beter onderlegde mensen dan ik, van wat ik wel of niet moet doen.
Wat betreft het geld ben ik dat ook met je eens,want dat heeft mij vier jaar geleden meer gekost dan opgebracht, omdat er te weinig loonbelasting is ingehouden terwijl ik van te voren gevraagd had het maximimum in te houden.

Hans Bogaard.

26 januari, 2009  

Een reactie posten

<< Home