Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

dinsdag, september 20, 2011

Efteling vangt bot met verzoek spitsstroken

KAATSHEUVEL – De Efteling heeft zich bij de plannen voor de om­bouw van de N261 ( Midden- Bra­bantweg) opnieuw hard gemaakt voor de aanleg van spitsstroken bij het kruispunt met de Europalaan in Kaatsheuvel. Maar het idee vindt geen steun bij de gemeente Loon op Zand. Volgens haar wordt de kruising bij Kaatsheuvel er niet veiliger op als daar spitsstro­ken worden aangelegd.

De toekomstige ombouw van de N261 moet zorgen voor een betere doorstroom op deze drukke weg tussen Waalwijk en Tilburg. Zo worden alle bestaande kruispun­ten met verkeerslichten vervangen door ongelijkvloerse kruisingen met op- en afritten. De voorberei­dingen voor deze grootscheepse operatie zijn in volle gang. Het stre­ven is om in 2013 met het werk te starten. Drie jaar later moet de klus erop zitten.

Als de ombouw klaar is, moet ook de Efteling beter bereikbaar zijn bij grote drukte. De laatste jaren zijn al maatregelen genomen om het verkeer sneller door te laten stromen. De aanpak van de krui­sing Europalaan-N261 is een be­langrijke volgende stap.

De Efteling heeft bij de gemeente Loon op Zand opnieuw het ver­zoek neergelegd voor de aanleg van spitsstroken bij deze vernieuw­de kruising. Dat blijkt uit de ziens­wijze van het bedrijf op het ont­werpbestemmingsplan N261, recon­structie Zuid. Volgens de Efteling is het Kaatsheuvelse kruispunt een heel belangrijke schakel in het ver­keersplan en kunnen de spitsstro­ken zorgen voor een nog betere doorstroom. Maar de gemeente zet vraagtekens bij deze oplossing. „ Spitsstroken bieden hier geen soelaas”, stelt ze in haar reactie op de zienswijze van de Efteling. „Er zal hoe dan ook sprake zijn van een kruising met de Horst en een route met en­kele bochten, waardoor de ma­noeuvreerruimte beperkt is en de verkeersveiligheid dus in het ge­ding is.” De Efteling zegt de zaak niet op de spits te willen drijven. „We heb­ben dit idee geopperd, omdat het ons een goed plan lijkt”, stelt een woordvoerster.

Het bedrijf wil in ieder geval nauw bij de plannen voor de N261 betrokken blijven. Als de ombouw van de Midden- Brabantweg straks in volle gang is, moet de Efteling ook goed bereikbaar blijven. „Daar moeten we goede oplossingen voor vinden.”

De Efteling vraagt in haar reactie op het voorontwerpbestemmings­plan ook aandacht voor de groeien­de bezoekersaantallen van het be­drijf, en wijst daarbij op alle uit­breidingsplannen. Volgens het be­drijf gaan de betrokken gemeen­ten en provincie hierbij uit van te lage getallen.

Bron: Brabants Dagblad Auteur: Michel Koster