‘Loon op Zand heeft veel meer in huis dan de buurgemeenten’
KAATSHEUVEL –
Alle mooie plannen ten spijt slaagde de gemeente Loon op Zand er de afgelopen
jaren maar niet in om het toerisme naar een hoger niveau te tillen. Dat is
opvallend, vindt Erik van Nuland. Van Nuland is door de gemeente aangesteld als
‘leisuremanager’.
Loon op Zand had dé ‘verhalen- en avonturengemeente’ moeten worden, maar onder meer door een gebrek aan samenwerking tussen ondernemers, instanties en de gemeente, is nog nauwelijks iets terechtgekomen van de ambities in de toeristische visie uit 2009. „Als je Loon op Zand vergelijkt met Oisterwijk of Hilvarenbeek, dan heeft de gemeente onvoorstelbaar veel in huis. Veel meer dan alleen de Efteling en Loonse & Drunense Duinen. Zo telt de gemeente relatief nogal veel groepsaccommodaties.”
Het komende jaar moet hij gaan zorgen voor nieuwe samenwerkingsverbanden in de vrijetijdsbranche. Die moeten er weer toe leiden dat toerisme en recreatie in Loon op Zand een impuls krijgen.
„Mijn filosofie is dat het allemaal begint aan de keukentafel”, vertelt Van Nuland, die jarenlange ervaring heeft als adviseur in de toeristisch- recreatieve branche. „Nieuwe initiatieven moeten vanuit de ondernemers komen. Daarom ben ik benieuwd waar de ondernemers in Loon op Zand nu mee bezig zijn. Wat zijn hun plannen? Wat is hun doelgroep? Wat doen ze op het gebied van marketing? Tot aan de zomer wil ik daarover met hen in gesprek. Gewoon, aan de keukentafel.”
Van Nuland richt zich daarbij vooral op de ongeveer veertig Loonse ondernemers in de recreatieve sector. De bijna veertig horecaondernemers wil hij collectief benaderen. „Of alle ondernemers bereid zijn openheid te geven over hun zaak? Dat weet ik niet. Maar goede ondernemers zien de noodzaak van nieuwe initiatieven in deze verzadigde markt.” Volgens Van Nuland liggen er veel kansen in de markt als ondernemers samen arrangementen gaan aanbieden en daarbij inspringen op de sterke posities van de Efteling en de duinen. Van Nuland: „Bied bijvoorbeeld arrangementen aan met wandeltochten, fietsroutes. Ik krijg dan vaak en terecht de vraag; wat levert het op? Misschien zorgen nieuwe samenwerkingen niet meteen voor extra omzet, maar wel voor kennis en een netwerk. Op langere termijn is dat natuurlijk pure winst.” Van Nuland wijst naar andere regio’s. „Kijk bijvoorbeeld naar het Land van de Hilver. Daar weten ondernemers elkaar uitstekend te vinden. Daardoor ontstaat een gevoel van ‘dit is ons ding’, en daar profiteert de consument van. Daar moetenwe naartoe.”
Loon op Zand had dé ‘verhalen- en avonturengemeente’ moeten worden, maar onder meer door een gebrek aan samenwerking tussen ondernemers, instanties en de gemeente, is nog nauwelijks iets terechtgekomen van de ambities in de toeristische visie uit 2009. „Als je Loon op Zand vergelijkt met Oisterwijk of Hilvarenbeek, dan heeft de gemeente onvoorstelbaar veel in huis. Veel meer dan alleen de Efteling en Loonse & Drunense Duinen. Zo telt de gemeente relatief nogal veel groepsaccommodaties.”
Het komende jaar moet hij gaan zorgen voor nieuwe samenwerkingsverbanden in de vrijetijdsbranche. Die moeten er weer toe leiden dat toerisme en recreatie in Loon op Zand een impuls krijgen.
„Mijn filosofie is dat het allemaal begint aan de keukentafel”, vertelt Van Nuland, die jarenlange ervaring heeft als adviseur in de toeristisch- recreatieve branche. „Nieuwe initiatieven moeten vanuit de ondernemers komen. Daarom ben ik benieuwd waar de ondernemers in Loon op Zand nu mee bezig zijn. Wat zijn hun plannen? Wat is hun doelgroep? Wat doen ze op het gebied van marketing? Tot aan de zomer wil ik daarover met hen in gesprek. Gewoon, aan de keukentafel.”
Van Nuland richt zich daarbij vooral op de ongeveer veertig Loonse ondernemers in de recreatieve sector. De bijna veertig horecaondernemers wil hij collectief benaderen. „Of alle ondernemers bereid zijn openheid te geven over hun zaak? Dat weet ik niet. Maar goede ondernemers zien de noodzaak van nieuwe initiatieven in deze verzadigde markt.” Volgens Van Nuland liggen er veel kansen in de markt als ondernemers samen arrangementen gaan aanbieden en daarbij inspringen op de sterke posities van de Efteling en de duinen. Van Nuland: „Bied bijvoorbeeld arrangementen aan met wandeltochten, fietsroutes. Ik krijg dan vaak en terecht de vraag; wat levert het op? Misschien zorgen nieuwe samenwerkingen niet meteen voor extra omzet, maar wel voor kennis en een netwerk. Op langere termijn is dat natuurlijk pure winst.” Van Nuland wijst naar andere regio’s. „Kijk bijvoorbeeld naar het Land van de Hilver. Daar weten ondernemers elkaar uitstekend te vinden. Daardoor ontstaat een gevoel van ‘dit is ons ding’, en daar profiteert de consument van. Daar moetenwe naartoe.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home