Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

donderdag, augustus 02, 2007

Bisschop wilde diaken Brok niet ontslaan

Kaatsheuvel - Bisschop Hurkmans heeft geweigerd de benoeming van diaken Willem Brok in Kaatsheuvel in te trekken. Het verzoek van het kerkbestuur van de Parochie Kaatsheuvel om Brok eervol ontslag te verlenen, is niet ingewilligd. Dat zegt Brok in een gesprek met het Brabants Dagblad. "Dat heb ik van zijn vicaris (de plaatsvervanger van de bisschop) vernomen. Er was volgens de bisschop geen reden om mij te ontslaan."

Omdat er een moeizame werksituatie dreigde te ontstaan, adviseerde de vicaris de pastor uit te kijken naar een andere parochie. Toen duidelijk was dat de pastor benoemd kon worden in Eindhoven, heeft hij zijn ontslag gevraagd en gekregen. „Ik wil bij de parochianen in Kaatsheuvel de indruk wegnemen dat ik zomaar vrijwillig ben vertrokken.”

Labels:

dinsdag, juli 31, 2007

'Brok kon niet anders dan vertrekken'


KAATSHEUVEL - Een parochie in ontreddering. Dat beeld komt naar voren uit gesprekken met vrijwilligers van de Parochie Kaatsheuvel. De kennelijk moeizame verhouding tussen pastor Willem Brok en het kerkbestuur leidde er eerder toe dat trouwe vrijwilligers de kerk de rug toekeerden. Veel mensen verwijten het kerkbestuur een gebrek aan openheid en vermoeden dat er meer speelt.
"Diaken Willem Brok is helemaal niet op een vrijwillige manier vertrokken. Het kerkbestuur heeft zijn ontslag gewild. Brok kon niet anders dan vertrekken" , stelt Willemien van Bragt. Zij was tot voor kort vrijwilligster. Van Bragt en anderen schetsen een kerkbestuur dat sterk hiërarchisch denkt. Van Bragt: "Het gaat vooral om macht en sacramenten, niet om de mensen. En daar ging het Brok juist wél om", stelt zij. "Er is door het kerkbestuur nooit geprobeerd om de geschillen met Brok op te lossen, terwijl wij daar wel op hebben aangedrongen." Ook ex-vrijwilligster Marion van Beek vermoedt dat de reden voor Broks vertrek een geschil is met het kerkbestuur. "Wat er speelt, blijft gissen. Maar als het aan Brok ligt, was hij gebleven."Willemien van Bragt neemt het het kerkbestuur kwalijk, dat er nooit open kaart is gespeeld. "De vrijwilligers van de werkgroepen, maar ook de parochianen, hebben het bestuur gevraagd wat er precies aan de hand is. Het kerkbestuur is nooit open geweest. Geen goed beleid."Ook andere vrijwilligers hebben moeite met het beleid van het kerkbestuur, maar zien daarin geen reden om op te stappen. "Ik ben al veertig jaar vrijwilliger, ik heb allerlei stormen meegemaakt. Ik blijf juíst omdat ik dan kan bijsturen. Als ik opstap, heb ik niets meer in te brengen", zegt Albert Megens. Volgens vrijwilligers werd Brok door de parochianen alom gewaardeerd. "Ik kan niemand noemen, die hem niet mocht", stelt Van Beek. In zijn vorige parochie, Emmaus in Tilburg, wist Brok ook vrijwilligers te enthousiasmeren. Nadat Brok zich in mei onverwacht ziek meldde, nam de onrust toe. Het kerkbestuur stelde dat de afwezigheid van Brok te maken had met onenigheid over de huisvesting. De diaken had een woning in stadsdeel Reeshof in Tilburg, terwijl de parochie ook een eigen woning voor Brok had. Vrijwilligers stuurden in mei een brief naar het bisdom met de vraag om te bemiddelen in dit conflict. Er is echter nooit antwoord gekomen.Van Beek: "Negentig procent van de parochianen weet dat er meer speelt. Ik kan me niet voorstellen dat het enkel om de huur van een woning ging. Daar kun je toch uitkomen met elkaar."Het kerkbestuur wilde ook gisteren niet ingaan op details. Brok wil ook nog niet reageren. Pastoor Groos kon geen reactie geven wegens vakantie. Volgens pastoor Smarius, die tijdelijk de diensten verzorgt, moest het er 'vroeg of laat van komen', dat Brok weg ging. "Ik weet niet was er precies is gebeurd. Ik heb me expres op afstand gehouden", stelt hij.

Labels:

Ontslag pastor Kaatsheuvel

Kaatsheuvel - Pastor Willem Brok is per 1 september ontslagen als diaken van de parochie Kaatsheuvel. Dat blijkt uit een brief van bisschop Hurkmans, die zondag is voorgelezen tijdens de vieringen.

In die brief schrijft de bisschop, dat aan Brok eervol ontslag is verleend en dat hij per 1 september als diaken aan de slag gaat in de parochie Gestel/Strijp, bij Eindhoven. In de brief is niet bekend gemaakt waarom de pastor wordt ontslagen. Woordvoerder Savelsberg verklaarde gisteren desgevraagd dat er sprake is van "verstoorde verhoudingen binnen de parochie." Brok heeft nog geen jaar in de parochie Kaatsheuvel gewerkt

Labels: