Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, augustus 29, 2007

Kans op behoud kerk blijft

door Jan van Ommen
KAATSHEUVEL - De Sint Jozefkerk in Kaatsheuvel zal niet worden gesloopt voordat de procedure voor de aanwijzing als rijksmonument is afgerond. Dat verklaarde een woordvoerder van de gemeente Loon op Zand gisteren bij de Raad van State.

Die behandelde de bezwaren van Marijke Kop van de Stichting Sterk. De gemeente heeft aan projectontwikkelaar Remmers al vergunning verleend voor de sloop van de in 1934 aan het Wilhelminaplein gebouwde kerk. Alleen de kapel en de muur langs het kerkhof blijven staan. De rest wil Remmers slopen om woningen en appartementen te kunnen bouwen. Kop en Stichting Sterk zijn fel gekant tegen de sloopplannen. Kop noemde de kerk, ontworpen door architect De Bever, een prachtig voorbeeld van katholieke interbellum-architectuur. "De kerk past naadloos bij de gebouwen rond het Wilhelminaplein uit dezelfde tijd. Het weghalen van de kerk en vervangen door nieuwbouw zal de sfeer van het plein onherstelbaar aantasten."
Op dit moment loopt een aanwijzingsprocedure voor een rijksmonumentenstatus. Eerder weigerde Loon op Zand de kerk als gemeentelijk monument aan te wijzen, ondanks het positieve advies van de monumentencommissie. De gemeentewoordvoerder erkende dat sloop waarschijnlijk van de baan is, als de kerk als rijksmonument wordt aangewezen.
De Raad van State zal nu eerst beoordelen of de sloopvergunning door de beugel kan. Maar zelfs al keurt de Raad de sloopvergunning goed, zolang er geen duidelijkheid over de monumentenstatus is, blijft de sloopkogel in het vet.

Labels:

vrijdag, maart 09, 2007

Een kijkje in de St.Jozefkerk


Labels:

donderdag, februari 08, 2007

Kaatsheuvel : succesje voor STERK

Gisteren boekte Stichting STERK, een stichting die zich inzet voor behoud van de Sint Jozefkerk.

De Sint Jozefkerk is volgens de Raad voor Cultuur een bijzonder monument.

De Raad voor Cultuur heeft de minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap geadviseerd om de Sint Jozefkerk met pastorie aan te wijzen als Rijksmonument.
De Raad voor Cultuur is van mening dat de Sint Jozefkerk uit 1935 van architect De Bever van groot belang is. Dat belang is volgens de Raad gelegen in het feit dat de kerk een gaaf voorbeeld is van katholieke interbellumarchitectuur; een robuuste kerk en goed gedetailleerd, die een schakelwaarde vertegenwoordigd tussen de traditionele architectuur en die van de wederopbouw. Vervolgens schrijft de Raad aan de minister dat de kerk bovendien een hoge complexwaarde met en een stedenbouwkundige waarde heeft door de ligging aan het plein. De Raad is van mening dat er bij het complex Sint Jozefkerk sprake is van een topmonument. Volgens de Bijzondere Commissie Monumenten en Archeologie van de Raad van Cultuur, die het advies heeft voorbereid sprake van een bedreiging omdat de kerk gesloopt dreigt te worden. De Raad besluit het schrijven aan de minister met het advies om positief te beslissen inzake het verzoek tot rijksbescherming.

Voorzitter Lilian Grootswagers van de Stichting Sterk is verheugd met het advies. Volgens haar is het zeer uitzonderlijk dat de Raad van Cultuur een dergelijk advies aan de minister uitbrengt. “Het feit dat het hoogste orgaan op het gebied van Cultuur in Nederland stelt dat de Jozefkerk aangeduid kan worden als topmonument is een bekrachtiging van de visie van wijlen Hub Prins (architect) die de monumentale staat van de Jozefkerk vanaf het begin met veel verve en passie verdedigd heeft”. Volgens Grootswagers is door dit advies onomstotelijk de cultuurhistorische waarde van de Sint Jozefkerk bewezen en dient behoud ervan door alle partijen nagestreefd te worden. Grootswagers: “De gemeente Loon op Zand mag trots zijn op dit gebouw en de erkenning ervan door de Raad van Cultuur. Wij streven naar een oplossing om door samenwerking met alle belanghebbenden te zorgen voor een positieve afloop en het behoud van deze mooie plaats in ons dorp”.

Ondanks het feit dat het college van burgemeester en wethouders van Loon op Zand negatief heeft geadviseerd is wethouder Waijers (CDA, bouwen) blij voor Stichting STERK. Volgens hem hoeft de Raad voor Cultuur zich echter maar op een ding te concentreren, maar heeft het college te maken met meerdere belangen. “Ik wacht met belangstelling het besluit van De Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten af”, aldus Waijers.
morgen in de krant meer.......

Labels: