Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, mei 29, 2009

Fouten afvalsoap zijn dure les

KAATSHEUVEL Onduidelijke besluitvorming, een te vage opdracht, een gebrek aan overzicht en een gebrekkige communicatie, zowel extern als intern. Dat waren de belangrijkste fouten bij de invoering van de nieuwe afvalinzameling in Loon op Zand.

De gemeente spaart zichzelf niet in de evaluatie van de veelbesproken operatie. De invoering van de afvalplannen heeft uiteindelijk ruim 800.000 euro gekost: dat is twee ton meer dan voorzien.

De gemeente wil in de toekomst zulke fouten als bij het afvalbeleid voorkomen. Daarvoor zijn nu al de nodige stappen gezet, benadrukt burgemeester Wim Luijendijk. Zo moet er een duidelijke rol- en taakverdeling zijn tussen college, gemeenteraad en ambtenaren, en meer afstemming komen tussen alle partijen. Ook op het gebied van communicatie komen er duidelijkere afspraken.

De inwoners van de gemeente Loon op Zand hebben sinds eind vorig jaar drie afvalcontainers in plaats van twee. Het omwisselen en chippen van de vele duizenden kliko’s verliep moeizaam en liep flink uit. Bovendien riep het nieuwe afvalbeleid veel vragen en verwarring op.

„Er zijn onder een enorme tijdsdruk soms foute inschattingen gemaakt”, stelt wethouder Jacques Broeders (Gemeentebelangen), die het afvalbeleid overnam van de dit jaar gestopte Joop Bisselink.

Volgens hem moet wel gewaakt worden voor een te negatief beeld van de hele operatie, waaraan ‘keihard gewerkt is.’ Nu zijn ook al de resultaten te zien van die inspanningen, stelt Broeders. „Mensen scheiden nu al veel beter hun afval. Dat was een belangrijk doel.”

Hij wijst op de verwerkingskosten van het afval, die zijn de eerste maanden van dit jaar 45.000 euro lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
Daartegenover staan dus wel de extra kosten van ruim twee ton, die zijn gemaakt bij de invoering van de plannen. Zo vielen de prijzen van de nieuwe afvalcontainers en de kosten van het achteraf chippen fors tegen. Verder zijn de kosten opgedreven door de gewijzigde plannen, als het gaat om aantal containers en kleuren van kliko’s en deksels.

„Er zijn zeker fouten gemaakt”, stelt Broeders. „Maar het is niet zo we alleen daardoor tonnen duurder uit zijn. Zo koos de gemeentraad er bijvoorbeeld voor om het groen in de zomerperiode wekelijks in te zamelen. Dat kost extra geld, maar is wel een verbetering van het afvalbeleid.”

10 Comments:

Anonymous Gerard said...

Ik moet toch even iets melden. Er wordt gesproken over wekelijks legen van de gft bak, maar bij mij in de straat heeft hij al twee keer nutteloos buiten gestaan. Ook blijft de gemeente volharden in het niet beantwoorden van vragen over het wel of niet chippen van ALLE containers of alleen de restafval container.

29 mei, 2009  
Anonymous Anoniem said...

De soap gaat dus door.......

29 mei, 2009  
Anonymous Anoniem said...

goh wie had dat gedacht. Ik heb er vanaf het begin mijn twijfels over gehad of heel deze operatie wel zou slagen binnen de gestelde termijn . Maarja wat maakt het uit Het is toch maar gemeenschapsgeld Doe we toch gewoon weer 1 of andere belasting omhoog De burger heeft daarover niets in te brengen dus het geld komt er dan toch wel.
Wanneer gaat deze gemeente eens echt met de billen bloot en laat zij eens zien dat hun bestuurlijke capaciteiten niet deugen. Ik denk dat ik het antwoord al weet : net voor de verkiezingen

30 mei, 2009  
Blogger roofvogel said...

We zijn er nog lang niet ! ! Er komt ook nog een gescheiden inzameling van o.m. plastic aan !
Ook daar is nog geen duidelijkheid over. De gemeente Loon op Aarde moet maar eens gaan kijken in de Gemeente Ravels in België!!!!
Daar scheiden ze dit afval al van half jaren 80! Dat kan geld besparen mochten ze hier weer opnieuw een al bestaand wiel uit willen vinden.

30 mei, 2009  
Anonymous Anoniem said...

B en W en gemeenteraad.
Jullie zijn en blijven een stelletje stumpers.
Misschien komt er een oplossing met de verkiezingen in 2010!

30 mei, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ach en het beloofde biobakje voor de keuken moet ook nog worden gekocht????

30 mei, 2009  
Anonymous Anoniem said...

en weer leggen de ramen eruit van de bushalte op de Europalaan van buslijn 137 naar Den bosch!! Vorige week was het raak en nu weer!

01 juni, 2009  
Anonymous Henk said...

Op de markt voor de Frietzaak hebben ze vannacht de achterruit van een auto ingegooid , het imago van Kaatsheuvel sneuvelt letterlijk .

01 juni, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ja maar er is niet veel aan de hand volgens B en W en gementeraad,want elders gebeuren die dingen ook.Tegen zo'n stupide houding van B en W en gemeenteraad is geen enkele burger opgewassen.Maar je word er als burger zijnde wel verdrietig van en in diverse wijken houd het mensen s'nachts wakker!!!

01 juni, 2009  
Anonymous Anoniem said...

Ja discussie weg gooien kunnen ze hier ook want je mag geen kritiek geven,je mag nie meer om hulp vragen of wat dan ook,beetje zielig dat je ze reaktie dan verwijderen,Heb je het over het opruimen van het glas die al meer als 1 week bij een bushalte ligt over heel het fietspad dat je er je banden aan kapot rijd mogen we de kosten voor het maken bij de gemeente neer leggen.

Discussie is zo gemaakt zie je wel en ja je mag nie alles zeggen en dan gebeurt het op een nette manier wordt het nog verwijdert bah bah,vinden ze het gek dat ze meer baldadigheid uit vreten

04 juni, 2009  

Een reactie posten

<< Home