Loon op Zand start met gescheiden kunststofinzameling
Persbericht
Donderdag 1 oktober start de gemeente Loon op Zand met het gescheiden inzamelen van kunststof verpakkingsafval. Wethouder Jack Broeders geeft het ‘startschot’ voor de gescheiden kunststofinzameling. Op het marktplein in Kaatsheuvel gooit hij om 11.45 uur de eerste zakken kunststof verpakkingafval in de vuilniswagen.
Speciale afvalzakken
Vorige week is bij iedereen een informatiepakket thuisbezorgd over de inzameling van kunststof verpakkingsafval. In dit pakket zaten twaalf speciale zakken. Deze afvalzakken zijn recyclebaar en doorzichtig zodat goed zichtbaar is wat er precies in zit. Het is alleen toegestaan deze zakken te gebruiken, andere zakken worden niet opgehaald.
Beter voor milieu en portemonnee
Gemeenten zijn uiterlijk met ingang van 1 januari 2010 verplicht kunststof afval gescheiden in te zamelen. Dit is goed voor het milieu en uw portemonnee. Van het ingezamelde kunststof worden nieuwe materialen gemaakt en de gemeente krijgt er een vergoeding voor. Die vergoeding wordt uiteindelijk weer verrekend met de afvalstoffenheffing.
Inzameldagen
Het kunststof afval wordt huis-aan-huis opgehaald op de dagen dat ook het oud papier wordt opgehaald. Plaats afval vóór 07.30 uur en voldoende in het zicht aan de straat. Voorkom hiermee dat het afval niet meegenomen wordt tijdens de inzameling.
Omdat kunststof vrij licht is, kunnen de zakken bij harde wind of langs wegen waar veel auto’s rijden (door de rijwind) soms opwaaien. Geadviseerd wordt daarom om de zakken zoveel mogelijk aan elkaar te knopen.
Meer informatie?
Inwoners die meer willen weten over de gescheiden inzameling van kunststof verpakkingen kunnen terecht op de website www.plasticheroes.nl. Hier staat onder andere informatie over de verpakkingen die wel of niet als kunststof afval aangeboden mogen worden
6 Comments:
Een maal per maand is veel te weinig !! in alle gemeentes is op dit moment al een stortvloed van aanbiedingen van Plastic afval !onafhankalijk van welk systeem men toepast ! Hopelijk krijgen de plastic ophalers het de eerste maand alles op tijd in hun kar ! het zal mij benieuwen!!!!
Ongelooflijk dat de gemeente recent zoveel geld heeft gestoken in nieuwe kliko's, waarbij de keuze is gemaakt om het aantal uit te breiden van 2 naar 3 stuks, en er nu een begin wordt gemaakt met het inzamelen van plastic in een aparte zak!
Dat plastic apart ingezameld zou gaan worden was al langer bekend; bij de overgang naar het nieuwe inzamelingssysteem had dit meegenomen kunnen worden.
Een optie was bv geweest om de scheidingswand uit de grootste kliko niet te verwijderen en deze kliko aan te wenden voor de inzameling van zowel plastic als restafval.
Een gemiste kans, met extra kosten als gevolg!
Bovendien wordt mijn plaats er niet fraaier op met al die bakken en zakken!
Klinkt leuk laatste anoniem, maar het laten zitten van het tussenschot was geen optie, omdat van Ganzewinkel dan nieuwe wagens aan moest schaffen. Dit zou veel grotere extra kosten met zich meegenomen hebben. Als dat had gekund hadden we ook de oude kliko's kunnen houden...
Sinds wanneer kunnen kosten groter zijn?
Al het plastic moet ook nog eens schoon aangeleverd worden: Hoe zit het dan met het schoonmaken van bijvoorbeeld een tonnetje boter? Daar heb je warm water voor nodig, dus ook gas. Nee....dát is goed voor het milieu;-)
Goed lezen Frits
je hoeft niets af te wassen en de stickers mogen ook blijven zitten op het plastic die verdwijnen "als papierpulp."
Een reactie posten
<< Home