Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, maart 16, 2012

''Foutparkeren Efteling moet aangepakt’


KAATSHEUVEL – Bezoekers van de Efteling moeten niet ongestraft hun auto kunnen wegzetten in straten waar een parkeervergun­ning verplicht is. Gemeentebelan­gen en VVD vinden dat strenger gecontroleerd moet worden op de­ze foutparkeerders. „Het heeft geen enkel nut om parkeervergun­ningen in te stellen als je niet handhaaft”, aldus gemeenteraads­lid Corné van den Dries ( VVD). „Het is dan niet meer dan een zoet­houdertje.” Volgens burgemeester Wim Luijendijk is de capaciteit van politie en GOA’s te beperkt om intensief te controleren. Dat betekent overigens niet dat er geen bonnen worden uitgeschreven.

De gemeente werkt in de nabije omgeving van de Efteling al een tijd met parkeervergunningen, zo­dat de wijk niet vol staat met be­zoekers van het attractiepark die
gratis willen parkeren. Wie zijn au­to toch in dit gebied parkeert, ris­keert een boete van 85 euro. „Maar veel mensen storen zich er aan dat er niet voldoende gehandhaafd wordt”, stelde Bertus Kemmeren (Gemeentebelangen) gisteravond tijdens de raadsvergadering. Hij zag naast de politie ook een be­langrijke rol weggelegd voor de GOA’s (Gemeentelijk Opsporings Ambtenaar) bij de controles op de foutparkeerders.

Bertus Kemmeren wilde ook we­ten of het gebied met parkeerver­gunningen niet uitgebreid kan worden met de Leo XIII- straat, Dr. Nolensstraat, Wilhelminaplein, prins Hendrikstraat en St. Jozef­straat.

Raadslid Esther van der Donk ( Pro3) wees op een onderzoek dat buurtbewoners zelf op dit mo­ment houden naar de eventuele parkeeroverlast en de noodzaak om in meer straten met een par­keervergunning te gaan werken. „ Laten we de resultaten daar eerst van afwachten.” De gemeente heeft enkele jaren terug ook ge­peild of bewoners van aangrenzen­de straten behoefte hebben aan een parkeervergunning. Uit die en­quêtes bleek dat een meerderheid (tussen de 70 en 75 procent) daar toen niet op zat te wachten