Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

woensdag, mei 23, 2007

Hennepkwekerij opgerold in Loon op Zand

LOON OP ZAND: De politie vond rond het middaguur in een woning in de Van Salm-Salmstraat in Loon op Zand een hennepkwekerij. Ook hier waren meerdere slaapkamers in gebruik om de hennep te telen. De politie ontmantelde de installatie en vernietigde de planten en het kweekmateriaal. Op het moment van de ontdekking van de kwekerij arresteerde de politie de 26-jarige bewoner van het pand, tegen wie proces-verbaal is opgemaakt vanwege overtreding van de Opiumwet. Ook hier was sprake van fraude met elektriciteit, waarbij (volgens medewerkers van Essent) sprake was van ernstig brandgevaar.

De hennepteelt wordt door de politie aangepakt omdat er in vele gevallen sprake is van diefstal van elektriciteit, brandgevaar en (stank)overlast. Ook blijkt dat steeds meer zware geweldsdelicten in verband zijn te brengen met hennepkweek en dat de georganiseerde criminaliteit meer invloed krijgt. De politie werkt bij haar aanpak nauw samen met partners zoals gemeenten, woningbouwverenigingen en Essent.

Labels:

zaterdag, april 07, 2007

Henneptelers Waspik beboet

BREDA - Een jong stel uit Waspik dat in Kaatsheuvel een hennepkwekerij exploiteerde, moet 126.000 euro aan winst uit hennepteelt betalen aan de staat. Dat heeft de Bredase politierechter gisteren beslist.

Daarnaast veroordeelde de rechter de 21-jarige man tot zes maanden gevangenisstraf waarvan twee voorwaardelijk. Zijn zwangere vriendin (23) moet een werkstraf van tachtig uur gaan uitvoeren.
De kwekerij met bijna 6.500 planten werd op 26 april vorig jaar opgerold aan de Huygenstraat in Kaatsheuvel. Het huurcontract stond op naam van de 21-jarige man. Op 7 december werden in de gezamenlijke woning aan het Dorpsplein in Waspik nog eens 231 plantjes in beslag genomen.
De man verklaarde gisteren te hebben gehandeld onder druk van criminelen die hij eerder in de gevangenis had ontmoet. Bij de inval in Kaatsheuvel was volgens hem een investering van 170.000 euro verloren gegaan. Na bedreigd te zijn door zijn opdrachtgevers zou hij de kwekerij in de woning in Waspik hebben opgezet.

Labels: