Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

maandag, november 12, 2007

Streekomroep voorlopig in de wachtkamer

Kaatsheuvel – Vorige week donderdag stemde de Loonse gemeenteraad tegen de subsidiering van de streekomroep RTV. Het hing al langer in de lucht dat de raad geen eenmalige subsidie van 30.000 en een structurele subsidie van 20.000 euro zou verstrekken aan het vroegere Maasstad. Daar komt nog bij dat Ron Schouten net voor de raadsvergadering een brief naar de fracties heeft geschreven waarin hij aankondigt een interesse te hebben in de zendmachtiging voor LTV3. In februari geef het Commissariaat voor de Media voor vijf jaar de zendmachtiging uit. De kans is klein dat die naar LTV3 gaat omdat Schouten voor de meervoudige raadkamer het commissariaat heeft aangeklaagd. Ik denk dat als in februari RTV voor vijf jaar de zendmachtiging krijgt toegewezen de Loonse gemeenteraad serieus gaat kijken naar subsidiering voor de regio-omroep. Maar ik denk niet dat er 30.000 euro per jaar in zal zitten.

Labels:

zondag, juli 08, 2007

Harde kritiek op Dorpshart- uitzending van RTV- Midden Brabant

Kaatsheuvel - Op de televisiereportage van RTV- Midden Brabant van zondag over de Marktdag van het Bruisend Dorpshart in Kaatsheuvel is hevige kritiek losgebarsten. Vooral de manier waarop mensen zoals de burgemeester en de gemeentebodes in beeld zijn gebracht heeft veel stof doen opwaaien in Kaatsheuvel. “Het lijkt erop dat de Waalwijkse zender ons klein wil maken”, was een van de emotionele reacties van vanavond. Ikzelf zie het niet zo sterk. Ik denk het ontbreken van elke voorinformatie en een voice-over en titels de oorzaak is van alle commotie. De kijker zit in wezen naar een programma te kijken waarbij geen uitleg gegeven wordt waar de reportage eigenlijk over gaat. Zelfs het intro ontbreekt. En een trommelende burgemeester, die zich niet goed raad weet , zo in de uitzending plakken kan natuurlijk niet. Het ontbreekt de programmamakers aan journalistiek inzicht en het zijn geen programmamakers. De beelden zijn aan elkaar geplakt met een paar inserts. Wat bedoeld is voor een weergave voor de wethouder op televisie gooien is dus een grote misser gebleken. Overigens is met de kwaliteit van de beelden niets mis. Deze uitzending zal ongetwijfeld een staartje krijgen.

Labels:

woensdag, juni 27, 2007

Kaatsheuvel : Opinie: Kansen voor regionale omroep ?


Kaatsheuvel – Donderdagavond behandeld de gemeenteraad van Loon op Zand de Voorjaarsnota. In het beleidstuk is de subsidie opgenomen voor RTV-Midden Brabant, het vroegere Maasstad. Het college wil de omroep 20.000 euro subsidie per jaar geven, mits er een OZB- verhoging tegenover staat. Ondanks alle inspanningen van het bestuur van RTV heb ik het gevoel dat het voorstel van het college het niet zal halen, omdat de coalitie tegen een verhoging van de OZB is.
Waar is het fout gegaan?
Ikzelf denk dat verhoging van OZB geen optie is. Maar ik vraag me af waarom de raadsleden geen kopie hebben gekregen van het beleidsplan van RTV. Daarin staat duidelijk omschreven wat de plannen van de omroep zijn. En het moet volgens mij mogelijk zijn om de subsidie in het bestaande beleid in te passen. Het geld dat de gemeente voor een lokale omroep krijgt is niet geoormerkt, maar Loon op Zand heeft het al tien jaar over gehouden door geen subsidie aal LTV te verstrekken. Het gekke is dat de vraag niet gesteld wordt of er behoefte bij de inwoners bestaat en zo ja hoe groot die wel is. Op de achtergrond is Ron Schouten bezig om LTV op commerciële basis de lucht in te krijgen. We zullen zien wie de beste kaarten heeft.

Labels:

maandag, juni 04, 2007

Kaatsheuvel: RTV Midden Brabant optimistisch

Op de website van RTV Midden-Brabant staat onder het kopje NIEUWS:
Gemeente Loon op Zand geeft RTV Midden Brabant flinke subsidie
RTV Midden Brabant krijgt van de gemeente Loon op Zand jaarlijks 20.000 euro subsidie. De gemeente Loon op Zand wil de ozb verhogen om een aantal nieuwe beleidspunten te financieren. Zo is er geld nodig voor een betere handhaving van wet- en regelgeving. Daarnaast is er dus extra subsidie voor de nieuwe streekomroep. De ozb-verhoging komt neer op zo’n 17,50 euro per jaar voor een huis van 230.000 euro. Verder gaan onder meer de huwelijks- en bouwleges omhoog.
--------------------------------------------------------------------------------

Commentaar
Het bericht is geschreven als ware het al een besluit is. In de krant stond dat het college nieuw beleid, waaronder subsidie voor een regionale omroep, af wil dekken met een verhoging van de OZB. Oke, het college staat achter de omroep. Nu maar bezien of de Raad ook iets ziet in een OZB-verhoging. Een advies aan RTV; reken je nog niet rijk, wacht eerst het raadsbesluit af. Ik kan me namelijk herinneren dat Gemeentebelangen niet zo voor verhoging van OZB is.

Labels:

dinsdag, april 24, 2007

Maasstad wordt RTV Midden-Brabant

Dinsdag 24 april 2007 - WAALWIJK / KAATSHEUVEL - De lokale omroep Maasstad heet met ingang van 11 mei voortaan RTV Midden-Brabant. De van oorsprong Waalwijkse omroep voert de nieuwe naam in om aan te geven dat ook de gemeente Loon op Zand sinds begin dit jaar tot haar werkgebied hoort. Bovendien moet de naam duidelijk maken dat er meer televisie-uitzendingen op de rol staan.

Labels: