Kaatsheuvel

Verzameld nieuws uit Kaatsheuvel Disclaimer: Teksten en/of foto's van deze weblog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, of op welke andere wijze. Nederlandse Vereniging voor Journalisten 13641

vrijdag, oktober 19, 2007

Column : De politicus van het jaar


Kaatsheuvel – Het einde van 2007 nadert snel. Heel Nederland gaat dan weer verkiezingen houden. Verkiezingen van de beste voetballer, schrijver, politicus komen weer voorbij, dat hoort nu eenmaal bij een jaarwisseling. Mijn wens zou zijn dat in de gemeente Loon op Zand ook de Politicus van het Jaar gekozen zou worden. Ik kan het me nauwelijks voorstellen, want de publieke tribune is tijdens de vergadering leeg. Maar stel je nou eens voor dat de verkiezing wel gehouden zou worden. Zoals deze week tijdens een commissievergadering werd vastgesteld, zit deze coalitie al bijna aan de helft van de periode. Een suggestie is dat de politici, bij gebrek aan toehoorders hun eigen politicus van het jaar zouden kiezen. De raadsleden zouden beoordeeld worden op wie het meeste aanwezig en betrokkenheid bij het verenigingsleven en de totale gemeenschap en wie zijn /haar standpunt het best e onder woorden weet te brengen. De keuze tussen de jongste telg in de gemeenteraad, de (jonge)heer Span, die het SMART en de reserves in de raad heeft gebracht en de oude rotten in het vak zoal Els Coolegem en Herman van Gulik zal niet meevallen. Toch is het tekenend dat een dergelijke verkiezing niet mogelijk is. Men heeft de mond vol van burgerparticipatie (alleen het woord al), maar slaagt er niet in om de politiek dichter bij de burger te brengen. De PvdA is een groot voorstander van het vergaderen in de wijk, maar de vraag is of dat iets oplevert. Zou het aan de pers liggen? Het zou kunnen. Maar ik denk dat het vertrouwen in de politiek de duw krijgt al de inwoners écht het gevoel krijgen dat ze mee mogen beslissen. Zo is het vertrouwen in een Bruisend Dorpshart beneden het nulpunt gedaald. “De paden op, de lanen in”, zou ik zeggen. Politici; neemt uw verantwoording! Dan kunnen wij eind 2008 een verkiezing houden van de beste politicus van het jaar. Dan zijn we een heel stuk verder.

Labels:

woensdag, juli 11, 2007

Loon op Zand heeft enkel nog de naam

Brabants Dagblad:
door Tom Tacken

Laat in het land de naam Kaatsheuvel vallen en gezichten beginnen, dankzij de Efteling, te stralen. Goud heeft het gemeentebestuur ermee in handen, maar toch luidt het uithangbord anders: 'Loon op Zand'.

Nu kan die plaatsnaam, in gezelschap van Drunen, met de duinen pronken, maar vreemd blijft die gemeentenaam wel. Immers, Kaatsheuvel is stukken groter dan het kerkdorp Loon op Zand. Bovendien staat het gemeentehuis sinds mensenheugenis in Kaatsheuvel.
Vraag dus: is het niet tijd om van gemeentenaam te verschieten? "Mij is het wel een discussie waard", laat CDA-raadslid Kees Grootswagers weten. "Ik heb bij de vorige burgemeester dat balletje wel eens opgeworpen, maar daar is lauw op gereageerd."
De verklaring achter de gemeentenaam is - uiteraard - een historische. Loon op Zand is veel ouder dan Kaatsheuvel, dat pas tot wasdom kwam door een turfvaart uit het begin van de vijftiende eeuw.
Loon op Zand had toen, zij het onder zijn oude naam Venloon, al lang zijn heerlijke rechten. Lang wisten de Loonsen het gemeentehuis ook aan zich te houden. Toen Kaatsheuvel het in 1853 eindelijk kreeg gedaan dat het raadhuis naar de grootste kern kwam, verzetten de dorpelingen van Loon op Zand zich op grimmige wijze. Het leger moest er zelfs aan te pas komen om de verhuizing in veilige banen te leiden.
In 1881 waagden die van Kaatsheuvel een volgende stap. Ze kregen de gemeenteraad zo ver de naam van de gemeente uit te breiden tot 'Loon op Zand en Kaatsheuvel'.
Negen jaar geleden heeft Kees Grootswagers in het heemkundig jaarboek 'Straet en Vaert' uit de doeken gedaan waarom die ellenlange naam toch niet in zwang is geraakt. Lang was het de kwestie of de raad wel bevoegd was geweest de eigen gemeentenaam te wijzigen. Grootswagers komt tot de conclusie van wel. "En derhalve moeten we concluderen dat onze gemeente nu al 116 jaar de verkeerde naam voert", schrijft Grootswagers in 1998. 'Loon op Zand en Kaatsheuvel': het is natuurlijk veel en veel te lang. Loon op Heuvel: zou dat wat wezen? Of anders Kaats op Zand?

Labels:

vrijdag, juni 08, 2007

Een dikke huid…….

Kaatsheuvel – Het College is er niet bepaald goed vanaf gekomen de laatste weken. Het begon al met de losse flodder van Jacques Broeders (Gemeentebelangen). Hij stelde de vraag of Loon op zand niet te klein is om zelfstandig te blijven. Een reactie van coalitiepartij (CDA) kon niet uitblijven. Herman van Gulik, reageerde geageerd door te melden dat Broeders, als voorzitter van Gemeentebelangen geen politiek moest bedrijven. “Dat is de taak van de fractie”, zo luidde zijn boodschap. Nu lijkt de mening van Gemeentebelangen na intern beraad te zijn gewijzigd. Gisteren zei de fractievoorzitter van GB, Ad van Laarhoven, dat Loon op Zand een rijke gemeente is, en dat er steeds nog aan de reserves toegevoegd wordt. Zou Broeders dat ook weten?, zo vraag ik me af. Er hoeft niet veel meer te gebeuren of Waalwijk heeft ons helemaal opgeslurpt. De politie, de brandweer, de ISD, de omroep, de inkoop, kortom op diverse gebieden werken de gemeentes als samen. De pers heeft de jaarrekening en de Voorjaarsnota kritisch onder de loep genomen en uitgebreid gecoverd in de krant. Het moet worden gezegd dat openheid van het college daaraan ten grondslag ligt. Tijdens de presentatie van de cijfers was het college opvallend open over allerlei zaken. Misschien moet iedereen daar nog aan wennen. Ik zou weleens willen weten of ze in onze buurgemeentes ook zo open zijn dat ze zelfs rapportages over bepaalde afdelingen in de voorjaarsnota stoppen. Nee, het is geen toeval. Op de vraag wie die “ik’ was die het rapport geschreven heeft antwoordde de burgemeester volmondig: “Het college!” . Wat mij betreft hoeft de vraag of Loon op Zand zelfstandig moet blijven niet op tafel te komen. De reserves zijn op orde en volgens de accountant is de gemeente gezond. Als het college nu ook nog het startschot geeft voor diverse plannen die op de plank liggen, dan krijgt ook –net als Ad van Laarhoven- , de burger vertrouwen in het college. En een dikke huid had het college toch al!

Labels: